ARBEIDSLIV

Roboten «Spot» flytter inn på Skarv-feltet i Norskehavet

Skal teste den firbeinte robotens evner til å gjennomføre oppgaver offshore.

Den firbeinte roboten til Boston Dynamics skal få teste evnene sine offshore, på Skarv-plattformen til Aker BP i Norskehavet.
Den firbeinte roboten til Boston Dynamics skal få teste evnene sine offshore, på Skarv-plattformen til Aker BP i Norskehavet. Illustrasjon: Aker BP
Ina AndersenIna AndersenJournalist
11. feb. 2020 - 16:25

Aker BP og Cognite skal sammen teste hvordan ulike robotiserte systemer kan bidra til å gjøre offshoreoperasjoner sikrere, mer effektive og mer bærekraftige.

I den forbindelse lanserte de planer om å gjennomføre en rekke tester med roboter og droner på Aker BP-opererte Skarv i Norskehavet i løpet av 2020.

Blant robotene som skal testes er «Spot», den firbeinte roboten til Boston Dynamics.

Med ERTMS blir det ikke lenger signallys ute langs sporet.
Les også

I november åpner endelig Gjøvikbanen med digitale signaler – to år etter planen

Har testet Spots bevegelser på plattform

Skarv-feltet er bygget ut med et flytende produksjonsskip, og ligger helt nord i Norskehavet.

Her skal robotene blant annet testes for deres evne til å gjennomføre autonome inspeksjoner, innsamling av høykvalitetsdata og automatiske rapporteringer.

Blant oppgavene til de ulike robotene er inspeksjoner fra luften og under vann, å respondere på lekkasjer, gjennomføre oppgaver som kan fjerne mennesker fra farlige omgivelser, og gi operatører på land video og VR-bilder fra plattformen.

For Spots del har Aker BP og Cognite allerede testet robotens mobile evner på plattformen gjennom simuleringer av olje og gass-miljø, for å sikre at den får tilgang til steder på anlegget hvor mer tradisjonelle løsninger for automasjon ikke kommer til.

En video av simuleringen kan du se under:

Del av heldigitalisering

Aker BP-sjef Karl Johnny Hersvik understreker at digitalisering vil være en viktig faktor for oljeselskaper som vil levere på lave kostnader og lave utslipp.

– Vår visjon er å kunne digitalisere alle våre operasjoner fra vugge til grav, for å kunne øke produktivitet, bedre kvaliteten og styrke sikkerheten for våre ansatte. Å utforske mulighetene som roboter offshore kan gi, understreker den digitale reisen, sa han, ifølge en pressemelding, da Spot ble lansert på selskapet markedsoppdatering tirsdag.

Det skal også være et mål at datene som robotene samler inn på sikt kan brukes til å forutse hvor og når det er behov for vedlikehold og reparasjoner før behovet oppstår. Gjennom kunstig intelligens og maskinlæring er tanken at predikativt vedlikehold kan spare selskapet for potensielt store summer, hvis man greier å forutse og forhindre dyre driftsavbrudd, fortalte informasjonsdirektør Tore Langballe til Kapital i august fjor.

– På sikt vil vi kunne designe våre nye plattformer, greenfields, til i større grad å bli støttet av roboter. Noe som igjen vil tilrettelegge for ubemannede plattformer og dermed reduserte driftskostnader, sa Langballe til Kapital.

Også Boston Dynamics var til stede.

– Vi er spente på å se innovative partnere som Cognite validere Spots evner til å redusere risiko for mennesker og skape verdier for energiindustrien, sa Michael Perry i Boston Dynamics.

Cognite skal bruke sin skybaserte programvare, Cognite Data Fusion (CDF), som datainfrastrukturen i prosjektet.

– Nøkkelen til dette robotprosjektet er at det kombinerer industriledende hardware og software. Ved å fôre data fra robotene inn i programmet til Cognite, kan Aker BP's ingeniører ha muligheten til å se det sammen med data fra hele selskapets operasjoner, og slik gjøre datadrevne avgjørelser for å bedre effektiviteten og sikkerheten, sa doktor John Markus Lervik, administrerende direktør i Cognite.

Robotene skal testes om bord på Skarv FPSO. <i>Foto:  Jan Arne Wold, Woldcam/Aker BP</i>
Robotene skal testes om bord på Skarv FPSO. Foto:  Jan Arne Wold, Woldcam/Aker BP
Både Vestfoldbanen mellom NyKirke og Barkåker (bildet) i Horten og Dovrebanen Oslo-Hamar er utsatt med minst et år grunnet ERTMS-forsinkelsen. Nå ser Bane Nor på muligheten for å droppe signalsystemet.
Les også

Vurderer å bygge gammelt signalsystem i nye togprosjekter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.