Rustandtunnelen på fylkesvei 40 i Numedal skal sikres med sprøytebetong og bergbolter, vann- og frostsikres. Det skal settes opp rekkverk gjennom tunnelen og tilstøtende vei. Tunnelen har i dag en høydebegrensning på 4,3 meter, og vegen skal senkes for å få en frihøyde på 4,6 meter, slik at tunnelen tilfredsstiller kravene til tunneltverrsnitt.
Da det ble gjennomført geologisk inspeksjon av tunnelen i 2016, ble det påpekt at tunnelen går gjennom sterkt oppsprukket metasbasalt, og det ble observert to dominerende gjennomgående sprekkesett, og flere sporadiske sprekker.
I rapporten står det at det ble observert mye løs småstein i tunnelen, og enkelte blokker som bør sikres. Det ble anbefalt å sikre tunnelen med sprøytebetong og tre meter lange, fullt innstøpte bergbolter.
- 8 vil ha jobben: Rift om rehabiliteringen av Håklepptunnelen
Tilfredsstiller ikke dagens krav
Det skal også etableres vann- og frostsikring, og fjellsikring i dagen utføres fortløpende så langt bevilgningen rekker.
Oppbyggingen av veien tilfredsstiller ikke dagens krav, opplyser Statens vegvesen i anbudsdokumentene, og skriver at veien har mye skader og trenger sårt til oppgradering.
Strekningen som skal utbedres er ca 200 meter lang. ÅDT på strekningen er 1600, med tung-andel på 11 prosent. Selve tunnelen har en lengde på 53 meter. Overdekkingen på tunnelen er så lav som ca. 10 meter eller mindre.
Det skal settes på rekkverk og asfalteres på omkjøringsveien før stenging av tunnelen.
Statens vegvesen vil avholde en tilbudskonferanse med interesserte 7. juni ved Rustandtunnelen.
Fristen for å levere tilbud går ut 20. juni.
- Oslo-tunnelene: Vålerengtunnelen skal pusses opp for opp mot 270 millioner