ARKIVNYHETER

Ryfast-prislapp på 6,8 milliarder

Jarle Skoglund
8. sep. 2010 - 10:54

Ryfast-prosjektet er i rute med tanke på oppstart i slutten av 2012. Det var konklusjonen da Statens vegvesen presenterte status for Ryfast-prosjektet på et møte i Kontaktforum Ryfast 1. september.

Vegforbindelse mellom Ryfylke og Nord-Jæren står nå foran en ekstern kvalitetssikring (KS 2) som skal være på plass før den endelige finansieringsanalysen for prosjektet utarbeides. Denne skal gjennom en lokalpolitisk behandling tidlig i 2011.

Høsten 2011 vil trolig Stortinget få seg forelagt en sak om prosjektet i en egen Stortingsproposisjon.

14. juni ble reguleringsplanen for Eiganes Nord endelig godkjent av Stavanger bystyre, og dermed er alle reguleringsplaner for hele prosjektet nå klarert.



Kostnadsoverslag

Prosjektet er egentlig delt inn i to prosjekter. Selve Ryfast, har nå en prislapp på 5003 mill.kr (2010-kr.) I tillegg kommer Eiganestunnelen som nå koster 1830 mill.kr. (2010-kr.)

Stratens vegvesen har lagt inn en økonomisk usikkerhet på pluss/minus ti prosent.

Sikkerhetsgodkjenningen i henhold til EUs sikkerhetsdirektiv medførte at både Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen må bygges som sammenhengende 4-felts veg. Dette vil medføre en merkostand på disse tunnelene på heholdsvis 20 og 35 millioner kroner.

På et trafikkseminar tidligere tidligere i år analyserte et ekspertpaneldet foreliggende materiale og anbefalte å bruke en ÅDT på 4200 (åpningsår 2017) som grunnlag for bompengeanalyser.



Rv. 13 Hundvågtunnelen

Den 5,6 km lange Hundvågtunnelen går mellom Eiganestunnelen / Motorvegen ved Gamlingen og Hundvåg nord. På Buøy er det av- og påkjøring i retning Stavanger. Denne tilknytningen overfører trafikk som ellers ville valgt å kjøre over Bybrua.

I tillegg til tunnelen omfatter strekningen to dagsoner/ kryssområder ved E39 i Stavanger og på Hundvåg nord. Strekninga i friluft på Hundvåg nord deler Ryfast i to uavhengige tunnelsystem. Dette reduserer risiko og sårbarhet.



Rv. 13 Solbakktunnelen

Med sine om lag 14 kilometer blir tunnelen mellom Solbakk i Strand og Hundvåg i Stavanger den lengste undersjøiske vegtunnelen i verden. Solbakktunnelen skal bygges med to separate løp og to felt i hver retning. Maksimal stigning er 8 %. Det dypaste punktet i Solbakktunnelen er rundt 290 meter under havoverflaten. På øya Hidle kan det i framtida bli aktuelt med et friskluftsinntak og et utslipp utformaet som tårn med inntil 15 meters høyde.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
7 grunner til at du bør være fagorganisert
7 grunner til at du bør være fagorganisert


E39 Eiganestunnelen

E39 Eiganestunnelen inneber ny tunnel frå Motorveien (Madlaveien eller Schancheholen) til nordre utløp av Byhaugtunnelen og ny veg i dagen frå Byhaugtunnelen og Eiganestunnelen til Smiene.

Skråfoto over planområdet som viser boligområdet på Tasta på sørsida av E39 og jordbruksareal og samanhangande grøntbelte ved Store Stokkavatn.

Strekninga er forankra i overordna planer; Kommunedelplan for E39 Kyststamvegen, Schancheholen-Eskelandsveien og konsekvensutgreiing for "Transportkorridor Nord".

Planen er ei utviding av E39 frå to til fire felt. For dagsona Eiganes nord vil utvidinga føra til inngrep i et sårbart område som har stor verdi som sentrumsnært natur- og friluftsområde.

I sør grenser planområdet for Eiganes nord mot planområdet knytt til Ryfastprosjektet; E39, rv. 13 Stavanger-Solbakk. Eiganestunnelen og evt ramper mot Hundvåg vil være en del av Ryfastprosjektet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.