-Innbyggerne og næringslivet i Nordland er avhengige av gode transportmuligheter og vi gleder oss til å få de nye ferjene i drift. Vi ser frem til samarbeidet med Norled om å få på plass nye og miljøvennlige ferjer, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland fylkeskommune, Marianne Dobak Kvensjø.
Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.Thor-Wiggo Skille
De nye ferjene er designet spesielt for sambandet og for å gi passasjerene og mannskapet en god reiseopplevelse når de seiler tilnærmet lydløst over havet.
Slik kan KI finne mikroskopiske fossiler
Tre elektriske søsterskip
De tre nybyggene som skal inn på sambandet vil alle ha kapasitet til 60 personbiler og 250 passasjerer inkludert mannskap. Dette sikrer god kapasitet på sambandene.
Batterikapasiteten for hver av fergene er omtrent 8000 kWh, og blir dermed de fergene med størst batterikapasitet i Norge.
-Norled har en ambisiøs bærekraftstrategi med klart mål om å redusere utslipp i vår ferje- og hurtigbåtflåte frem mot 2040. Dette innebærer at vi satser på lav- og nullutslippsfartøy. Stokkvågen-Lovund-Træna anbudet var derfor et anbud vi er svært glade for å vinne, forklarer Heidi Wolden
Havyard skal bygge ferjene
Norled har inngått en intensjonsavtale med verftet Havyard for byggingen av tre av batteriferjene og har også en opsjon på et fjerde fartøy. LMG Marine har designet båtene som blir identiske.
- Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg. I tillegg vil det gi oss en langsiktighet som er svært viktig. Vi setter stor pris på den prosessen vi har fått vært en del av sammen med både Norled og LMG, og gleder oss til samarbeidet, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.
Utviklet vedlikeholdsfri elmotor til hurtigbåt