Bildelprodusenten Kongsberg Automotive har refinansiert sine lån på grunn av det kraftige fallet i verdens bilproduksjon.
– Vi har gjort dette i samarbeid med våre bankforbindelser, DnB NOR og Nordea, slik at tilbakebetalingsplanene er i samsvar med vår forretningsplan, sier administrerende direktør Olav Volldal.
Realistisk forretningsplan
Den nye forretningsplanene er basert på samtaler med bilprodusentene om hva de forventer skal bli markedet for 2009.
– Vi har snakket med våre kunder helt fram til slutten av november for å utvikle en realistisk forretningsplan, deretter gikk vi i forhandlinger med våre bankforbindelser, sier Volldal.
Betales i valuta
I korthet går den nye finansieringen ut på å redusere nedbetalingene på i første omgang to store lån i amerikanske dollar og i euro. De er på henholdsvis 236 millioner dollar og 239 millioner euro.
Lånene representerer nesten 90 prosent av gjelden til Kongsberg Automotive. Lånene ble tatt opp i 2007 da Kongsberg Automotive gjennomførte store oppkjøp i USA og Europa.
Som en del av den nye finansieringsavtalen skal lånene betjenes i valuta og ikke i norske kroner. Det betyr lavere kostnader for Kongsberg Automotive, da de kan betjenes direkte fra de inntektene de har i henholdsvis dollar og euro.
En annen fordel er at de også har betydelig lavere enn lånene i norske kroner, med en rentefot på rundt 2 prosent i dollar, 3,5 prosent i euro mot nesten 5 prosent i kroner.
Ingen lønnsøkninger
Det er allerede gjennomført betydelige restruktureringstiltak i Kongsberg Automotives virksomheter. Fabrikker er flyttet fra høykostland til lavkostland, og i løpet 2008 er bemanningen redusert med 1.954 personer.
– For å holde kostnadene under kontroll blir det ingen lønnstillegg i 2009. I tillegg er alle ekstra ytelser frosset. Det gjelder både for arbeidere og alle funksjonærer. Dessuten reduserer vi reisevirksomheten til et absolutt minimum, sier Volldal.
Kutter arbeidstiden i industrien
Økte markedsandeler
Kongsberg Automotive har fått flere kontrakter nylig, til verdier på nærmere en halv milliard kroner.
– Disse kontraktene vil først og fremst bety noe for virksomheten i 2010, men de bekrefter at vi tar markedsandeler, sier Volldal.
Styrker i Kina og India
Når det gjelder bemanningen framover vil den følge aktiviteten i selskapet.
– Vi produserer ikke for lager. Bemanningen vil svinge med etterspørselen. Derfor tør vi heller ikke si noe om ytterligere reduksjoner i bemanningen framover, sier kommunikasjonsdirektør Ronny Lie.
Det er først og fremst virksomhetene i USA og Europa som har merket de dårligere tidene. Virksomhetene i Asia er mindre berørt.
– Vi har faktisk oppbemannet i Kina og ser et stort potensial i dette markedet. I tillegg er vi i ferd med å etablere oss i India. Dette er store vekstområder for bilindustrien, sier Lie.