– Volvo Aero har muligheten til å sikre seg forretningsavtaler på rundt 700 millioner dollar i produksjon av deler til F-35-motoren. Dette er stort, sier Pratt & Whitney-direktør Ed O’Donnel.
Selskapet står bak motoren til kampflyet F-35, som Lockheed Martin tilbyr det norske forsvaret. Volvo Aero Norge skal blant annet produsere akslingen og mellomhuset som sitter i motoren.
Gir oss muligheter
– Denne avtalen gir oss mulighet til å komme inn på prosjektet. Første fase er verdt 1 million dollar og er uavhengig av beslutningen som regjeringen fatter, sier direktør i Volvo Aero Norge, Odd Tore Kurverud, til Teknisk Ukeblad.
Men uansett hvilket kampfly regjeringen bestemmer seg for har Volvo Aero Norge sikret seg muligheten til gigantkontrakter. 6. november undertegnet de en intensjonsavtale med General Electric om strategisk samarbeid på F414-motoren. Hvor stort potensialet er, vil ikke Kurverud tallfeste.
Vanskelig å tallfeste
– Å sette tall på Gripen-avtalen er vanskelig. Potensialet er ikke klart ennå, det er avhengig av mange faktorer, sier han, men innrømmer at potensialet er mindre enn i JSF-avtalen.
Volvo Aero Norge er ikke eneste norske forsvarsprodusent som har sikret seg kontrakt med begge flyleverandørene. Kongsberg Defence & Aerospace har også posisjonert seg for å få oppdrag i milliardklassen hos Gripen og JSF.
– Kongsberg skal ikke velge fly. Vår jobb blir derfor å prøve å gjøre det så godt som mulig hva enn regjeringen ender opp med, sier markedssjef Ivar Flage til Teknisk Ukeblad.
Har en preferanse
NHOs forsvarsforening FSI, NITO og LO har anbefalt regjeringen å velge JAS Gripen, på bakgrunn av potensialet for norsk industri. Hvilket fly Odd Tore Kurverud foretrekker vil han ikke si, men innrømmer at han har en preferanse som han har formidlet til myndighetene.
– Jeg har fortalt de riktige personene hva vi mener, sier Volvo Aero-direktøren.