I slutten av mai meldte Statens vegvesen at de hadde sendt varsel om heving av driftskontrakt med firmaet Veidrift AS.
Kontrakten har en verdi på nesten 300 millioner kroner, og ble inngått i 2015.
Flere brudd
Vesentlig mislighold av kontrakten, alvorlige brudd på lønns- og arbeidsvilkår, samt brudd på bestemmelser om HMS er årsaken til at Vegvesenet nå har tatt det skrittet med å si opp kontrakten med entreprenøren.
I varselet som ble sendt ut for en drøy måned siden, gikk det blant annet fram at det er begått bevisst juks med dobbel GPS i en brøyteenhet, fakturering for strøarbeid som umulig kunne vært utført, og brøytesjåfører som har kjørt langt over avtalt brøytehastighet som er 40 kilometer i timen. Det ble også avdekket at deler av brøytebilmannskapene på E6 har manglet førerkort.
Siden januar 2018 har Krimseksjonen i Vegdirektoratet i samarbeid med byggeledelsen på kontrakten utredet saken.
– Vi erfarer dessverre at bak de enkelte hendelsene ofte skjuler seg mer systematiske
brudd, som krever spesialisert kompetanse og kapasitet for å avdekke, sier Jon Molnes, leder av Krimseksjonen i Vegdirektoratet i en pressemelding.
– Ikke godt nok
Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen Nils Karbø, sier til veier24 at Veidrift AS har svart på varselet men at svaret de fikk ikke er godt nok.
– Vi har ikke fått de svarene vi trengte. De har ikke gitt oss den tilliten som trengs for å fortsette kontrakten, opplyser han.
– Er det ofte at slike ting skjer?
– Nei, men når en entreprenør ikke opprettholder kriteriene i kontrakten, er vi nødt til å ta grep. Det er naturligvis ingen ønskelig situasjon for noen av partene, sier avdelingsdirektøren.
Driftskontrakten vil bli lyst ut på nytt. Foreløpig er Vaktmesterkompaniet «nødkontrahert» til oppdraget.
Vaktmesterkompaniet la også inn tilbud da kontrakten ble utlyst i sin tid. De kom da på fjerdeplass. Vegvesenet har vurdert at firmaet har kapasitet til å ta på seg en slik kontrakt. De har ansvar for nabokontrakten, og dermed personell og utstyr i området.
Kan ikke kommentere
Da varselet om kontraktsoppsigelsen ble kjent, sa daglig leder Frank Stabu til Østlandets Blad at flere av forholdene var rettet opp, og at en underleverandør, som stod bak mange av bruddene var sagt opp. Faktureringsfeilene ble karakterisert som en tastefeil, og noe som ville blitt oppdaget på slutten av sesongen.
Veier24 har vært i kontakt med Stabu mandag kveld. Han er på ferie og kan derfor ikke kommentere saken.
– Jeg har bare fått beskjed om at kontrakten er hevet, jeg har ikke sett selve hevingen. Det vil komme en pressemelding fra vår advokat angående saken, enten i kveld eller i morgen tidlig, opplyser han.
LES TILSVAR: Veidrift AS mener seg urimelig behandlet av Vegvesenet etter kontraktsheving - tar saken til retten