ELBIL

Sjefsdesigneren forklarer: Derfor er Skoda Enyaq mer aerodynamisk enn Volkswagen ID.4

Vi snakker med bilgigantens sjef for design.

Marius ValleMarius ValleJournalist
13. apr. 2021 - 17:00

Hva er egentlig forskjellen på å designe en konvensjonell bil med forbrenningsmotor og en elbil? I denne episoden av Elbil – Teknisk sett har vi snakket med Volkswagens sjefsdesigner Klaus Zyciora, som står bak flere av Volkswagens seneste modeller, og ikke minst ID-familien.

Visste du for eksempel at dagens ID-modeller går helt tilbake til Volkswagens røtter, bobla? I likhet med den, har ikke de nye elbilene noen grill i front. 

Vi snakket også med Zyciora om hvor viktig det er med aerodynamisk design, og hva det betyr for rekkevidden.

Elbil – Teknisk sett

I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.

Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.

Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.

Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:

Hvis Norge skal levere en femtedel av det EU vil importere, trenger man fort 6000 kvadratkilometer til vindkraft, sier Koen van Greevenbroek ved UiT.
Les også

Norges hydrogen-planer: – Det virker vanskelig

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.