Post- og teletilsynet (PT) ber kunder med mobilabonnementene Vectone mobile og Lyca mobile om snarest å bytte leverandør.
Årsaken er at PT stopper selskapenes mobiltjenester fra 13. mars som følge av ubetalte regninger til Telenor.
Stenge ned
PT ga 26. februar Telenor tillatelse til bruksbegrensning overfor eierselskapet Barablu Mobile Norway Ltd. (Barablu), det vil si tillatelse til å stenge ned tjenestene som Barablu kjøper fra Telenor.
Disse tjenestene er nødvendige for at Barablu skal tilby mobiltjenester.
Mislighold
– Barablu har misligholdt sine betalingsforpliktelser overfor Telenor, melder PT. Tillatelse til bruksbegrensning kan i slike tilfeller gis av PT etter at andre løsninger er forsøkt.
Barablu er pålagt å varsle sine kunder senest innen to virkedager etter at Telenor har varslet Barablu om nedstenging, slik at kundene kan skaffe seg en annen mobilleverandør.
Intet varsel
Telenor sendte 27. februar slikt varsel til Barablu, men Barablu har ikke fulgt pålegget om å varsle kundene.
Telenor har ikke tilgang til kundelistene og kan dermed heller ikke gjøre kundene oppmerksomme på at de om kort tid har et verdiløst mobilabonnement.
– Sløvt
– Dette er et tilfelle av sjeldent sløv forretningsdrift, med forbrukerne som offer. Vi har i det aller lengste prøvd å få Barablu til å oppføre seg seriøst i det norske markedet, men uten hell. Nå må forbrukerne komme seg over til en annen leverandør snarest hvis de fortsatt vil ha mobilforbindelse, sier direktør Willy Jensen i PT.
Sjelden
Jensen sier det heldigvis er meget sjeldent at det norske mobilmarkedet opplever useriøse leverandører, og at tilfellet med Barablu er helt spesielt.
– PT har aldri tidligere gått direkte ut og advart mot et selskap, men det gjør vi nå. Det får være måte på hvor lenge man kan føre forbrukerne, leverandørene og myndighetene bak lyset, sier han.