– Denne redningsskøyta kan møte utfordringer i maritime søk- og redningsoppdrag langt til havs. Fartøyet er rustet for å bistå i store ulykker og masse-evakueringer under svært krevende forhold, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.
Hun er henrykt over den nye båten som straks settes i produksjon.
Skøyta er designet for å møte utfordringer i maritime søk- og redningsoppdrag langt til havs, inkludert store ulykker og masse-evakueringer.
Det skriver Redningsselskapet i en pressemelding.
Den nye redningsskøyta vil operere i hele Nord-Norge og er spesielt utstyrt for å håndtere krevende forhold i værharde havområder.
Redningsselskapet opplyser at fartøyet vil ha en lengde på 32 meter, en marsjfart på 25 knop, topphastigheter opp mot 30 knop, slepekraft på 25-30 tonn og en rekkevidde på 600 nautiske mil.
Det vil også bli utrustet med hybrid fremdrift, noe som er et steg mot en mer bærekraftig maritim beredskap.
Fartøyet er designet for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder og inkluderer fasiliteter som dykkerrom, behandlingsrom og innvendig lugarkapasitet for sjøvakter.
Finansieringen av den nye redningsskøyta kommer fra flere donasjoner og har en totalpris på nærmere 150 millioner. Redningsselskapet jobber nå med å fullfinansiere båten.
Det er GOT Marine AS i Mandal som har fått kontrakten om bygging av Norges største redningsskøyte.
Lyser opp el-ferge for hørselshemmede