ELBIL

Skal lansere en ny elbil hver måned

Volkswagen skal bygge elbiler ved 16 fabrikker. Nå har de funnet en batteriløsning.

En av Volkswagens elbilkonsepter, ID Crozz, vist frem i Geneve,
En av Volkswagens elbilkonsepter, ID Crozz, vist frem i Geneve, Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
14. mars 2018 - 11:10

Volkswagen-gruppen kommer til å utvide produksjonen av elbiler. Innen utgangen av 2022 skal de produsere elbiler på 16 av sine fabrikker.

Volkswagen-gruppen bygger elbiler ved tre av sine fabrikker i dag. 

Volkswagen-gruppen vil ikke bare si bilmerket Volkswagen, men også alle merker under denne paraplyen, som Audi, Porsche, Seat og andre.

De til sammen tolv bilmerkene skal produsere inntil tre millioner elbiler i året innen 2025. Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned, ifølge Volkswagens konsernsjef Matthias Müller, skriver Autonews.

80 nye elbiler skal introduseres innen 2025, og det skal tilbys elektriske utgaver av alle konsernets biler innen 2030.

Har valgt batteriprodusenter

Volkswagens første bil ut i sin nye ID-serie av elbiler. Foreløpig er den bare et konsept. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Volkswagens første bil ut i sin nye ID-serie av elbiler. Foreløpig er den bare et konsept. Foto:  Marius Valle

I tillegg har konsernet valgt partnere som skal produsere batterier for dem, skriver nyhetsbyrået Reuters. Leverandører for det europeiske og kinesiske markedet er på plass, mens en leverandør for det nordamerikanske markedet skal velges snart.

Konsernsjef Müller har tidligere sagt at de har behov for en årlig batterikapasitet på 150 gigawattimer innen utgangen av 2025

At konsernet skal satse på elbiler er godt kjent, og Müller gikk hardt ut med forpliktende mål i september i fjor. Han kalte elektrifisering et nytt kapittel i konsernets historie, og mente at Volkswagen-gruppen er den aktøren som vil kunne gi elektrisk mobilitet til massene.

Det vil kreve svært mange batterier, noe Müller har beskrevet som en av de største anskaffelsesprosessene i bilindustriens historie.

Koreanerne skal levere batteriene

Det er de koreanske selskapene LG Chem og Samsung SDI, og kinestiske CATL som har fått kontriktar. Disse skal levere batterier, som Volkswagen i dag ikke har intensjoner om å produsere selv. 

Müller sier ifølge Reuters at de ikke nødvendigvis trenger å bygge batterier selv, til tross for at de bygger opp teknologiekspertise internt. Andre kan gjøre dette bedre enn Volkswagen, sier han.

Batterileveransene, som også omfatter leveranse av beslektet teknologi, har en verdi på rundt 20 milliarder euro (191 mrd. kr.).

Volkswagen, bilmerket altså, har allerede to elbilbiler i salg, og planlegger å introdusere minst fire nye rene elbiler under sitt merke Volkswagen ID de kommende årene. Den første bilen ut blir modellen ID.

  • Les flere saker om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.