Asfalt består av ca. 95 prosent stein og grus og ca. 5 % bitumen som er bindemiddelet i asfalt. Gammel nedknust asfalt kan enten gjenbrukes direkte, eller kjøres til en asfaltfabrikk hvor den sorteres, knuses og gjenbrukes i ny varmblandet asfalt.
Det er når asfalten gjenbrukes direkte i en og samme operasjon at metoden kalles remix. Det er på asfaltarbeidene på E6 i Østfold samt på noen riks- og fylkesveier i Akershus at metoden vil bli benyttet.
-Store miljøgevinster
Først varmes kjørebanen opp ved hjelp av to store varmemaskiner, såkalte heaters. Deretter kommer remixing-maskinen og freser opp ca. 3 cm av vegbanen. Den gamle asfalten går rett inn i en blander, hvor en del ny asfalt, samt bindemiddel settes til. Til slutt i operasjonen legges den gjenbrukte asfalten som et nytt slitelag i vegbanen.
- Det er store miljøgevinster ved å gjennomføre asfaltarbeidene på denne måten. Vi tilfører kun 25-30 prosent nye masser sammenlignet med tradisjonell legging. Dette gjør at vi kan redusere transporten av tilslagsmaterialer betydelig, forteller Andreas Westander, distriktssjef i Skanska Asfalt Østfold.
Han vil gjerne gi honnør til Statens Vegvesen for at de prøver ut slike metoder.