Nå viser Volvo frem to elbiler, en sedan og en SUV, som begge er basert på produsentens CMA-plattform.
Det nærmeste Volvo har vært en elbil til nå er demonstrasjonsmodeller av C30 electric, som har blitt produsert i et svært begrenset antall.
Og for ordens skyld: Bilene svenskene nå viser frem er konsepter, og ikke eksklusivt elbiler. Disse skal utgjøre den nye 40-serien.
CMA-plattform
CMA-plattformen, eller Compact Modular Architecture om du vil, er Volvos nyeste plattform for mindre biler.
Den gjør det mulig å konstruere biler med forbrenningsmotor, hybriddrift og ren eldrift. Derfor inkluderer konseptene alle drivlinjene.
I pressemeldingen skriver Volvo at det har planer om å ha solgt «inntil en million elektrifiserte biler innen 2025 globalt». Altså akkurat passe vagt.
Kommer i produksjon neste år
Men det ser nå ut til at Volvo kommer til å levere elbiler når de første CMA-baserte bilene kommer i produksjon i 2017.
Hvorvidt de helelektriske versjonene skal produseres da, er imidlertid ikke kjent.
Det kan dog være et godt tidspunkt å gi seg i kast i elbilmarkedet. Tesla kan kanskje komme i gang med Model 3-produksjonen sent 2017, mens General Motors etter alle solemerker kommer i gang med produksjonen av Bolt/Ampera-e i år.
Konseptene Volvo har vist frem er en sedan og en SUV. I ren elbilutgave får disse en rekkevidde på rundt 350 kilometer, ifølge CAR Magazine, som viser til en ikke-navngitt kilde i Volvo.
Men disse tallene er angivelig ikke spikret, ettersom utviklingen av elbilene fortsatt er pågående.
Øvrige spesifikasjoner er heller ikke offentliggjort.
XC40, S40 og V40
40.1 er SUV-en, som antakelig kommer på markedet som XC40.
40.2 er sedanen, som trolig skal selges som S40. Disse to kommer til å få selskap av V40.
Fra før av har Volvo sagt at de skal produsere en elbil på SPA-plattformen, som blant annet XC90 og V90 er bygget på. Denne skal komme i 2019.
I og med at 40.1 og 40.2 er konsepter, vil de kunne få ha en noe mer dempet design når de er klare for markedet.