Slik blir Volvos nye elbiler

Volvo-konseptet 40.2 er ventet å danne grunnlaget for Polestar 2, som blir den første rene elbilen under Volvo-paraplyen.
Volvo-konseptet 40.2 er ventet å danne grunnlaget for Polestar 2, som blir den første rene elbilen under Volvo-paraplyen. Bilde: Volvo
Marius ValleMarius ValleJournalist
19. mai 2016 - 10:38

Nå viser Volvo frem to elbiler, en sedan og en SUV, som begge er basert på produsentens CMA-plattform.

Det nærmeste Volvo har vært en elbil til nå er demonstrasjonsmodeller av C30 electric, som har blitt produsert i et svært begrenset antall. 

Og for ordens skyld: Bilene svenskene nå viser frem er konsepter, og ikke eksklusivt elbiler. Disse skal utgjøre den nye 40-serien.

CMA-plattform

CMA-plattformen, eller Compact Modular Architecture om du vil, er Volvos nyeste plattform for mindre biler.

Volvo 40.2 er en sedan, og gir en forsmak på S40. <i>Foto: Volvo</i>
Volvo 40.2 er en sedan, og gir en forsmak på S40. Foto: Volvo

Den gjør det mulig å konstruere biler med forbrenningsmotor, hybriddrift og ren eldrift. Derfor inkluderer konseptene alle drivlinjene. 

I pressemeldingen skriver Volvo at det har planer om å ha solgt «inntil en million elektrifiserte biler innen 2025 globalt». Altså akkurat passe vagt. 

Kommer i produksjon neste år

Men det ser nå ut til at Volvo kommer til å levere elbiler når de første CMA-baserte bilene kommer i produksjon i 2017.

Hvorvidt de helelektriske versjonene skal produseres da, er imidlertid ikke kjent.

40.1 er Volvos kommende små-SUV, som trolig kommer i salg som XC40. <i>Foto: Volvo</i>
40.1 er Volvos kommende små-SUV, som trolig kommer i salg som XC40. Foto: Volvo

Det kan dog være et godt tidspunkt å gi seg i kast i elbilmarkedet. Tesla kan kanskje komme i gang med Model 3-produksjonen sent 2017, mens General Motors etter alle solemerker kommer i gang med produksjonen av Bolt/Ampera-e i år.

Konseptene Volvo har vist frem er en sedan og en SUV. I ren elbilutgave får disse en rekkevidde på rundt 350 kilometer, ifølge CAR Magazine, som viser til en ikke-navngitt kilde i Volvo. 

Men disse tallene er angivelig ikke spikret, ettersom utviklingen av elbilene fortsatt er pågående.

Øvrige spesifikasjoner er heller ikke offentliggjort.

XC40, S40 og V40

Drivlinjen på en elbil basert på CMA-plattformen. <i>Foto: Volvo</i>
Drivlinjen på en elbil basert på CMA-plattformen. Foto: Volvo

40.1 er SUV-en, som antakelig kommer på markedet som XC40.

40.2 er sedanen, som trolig skal selges som S40. Disse to kommer til å få selskap av V40. 

Fra før av har Volvo sagt at de skal produsere en elbil på SPA-plattformen, som blant annet XC90 og V90 er bygget på. Denne skal komme i 2019.

I og med at 40.1 og 40.2 er konsepter, vil de kunne få ha en noe mer dempet design når de er klare for markedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.