Det begynner å bli noen år siden man var nødt til å stikke nøkkelen i bilen for å låse opp døra og skru på tenningen.
Med tiden har de fleste nye biler fått mulighet for «keyless go», som bare krever at du har med deg en nøkkel for å låse opp dørene og skru på tenningen.
Nå viser tester utført av det tyske bilforbundet Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) at man med enkle midler kan stjele biler med slike nøkkelløse systemer.
Det er ikke engang dyrt eller komplisert, og maktbruk eller skadeverk er ikke involvert.
Bruker radioutstyr
Hacken er ganske enkelt en radiorepeater, som plukker opp radiosignaler fra nøkkelen, forsterker dette og sender det videre til en ekstern sender-mottaker ved bilen.
Når bilen responderer på radiosignalet, sendes dette tilbake til den fysiske nøkkelen, slik at en «handshake» utføres.
Deretter kan tyven åpne bilen, sette seg inn og kjøre avgårde.
ADAC har testet metoden på 24 biler, og alle lot seg hacke på denne måten.
I praksis betyr dette at tyver kan sitte i nærheten av deg på et offentlig sted, plukke opp signalet fra nøkkelen din, mens en kumpan ved bilen kan åpne og starte den.
Eller så kan en person med en repeater gå til huset ditt, mens den andre forsyner seg med bilen som står parkert.
Tidligere beskrevet metode
Metoden er ikke ukjent, og er allerede i bruk blant biltyver. Sveitsiske forskere publiserte i 2011 en forskningsartikkel som beskrev den, skriver Wired.
Den var imidlertid teknisk komplisert, og krevde tilgang til dyrt utstyr.
ADACs test demonstrerer at slike angrep kan utføres med selvbygget utstyr til knapt 2000 kroner.
Det trengs noen elektronikkbrikker, radiosendere og antenner, utstyr en hvilken som helst andresemesters elektronikkstudent kan bygge uten videre kunnskap, sier ADAC-forsker Arnulf Thiemel, ifølge Wired.
Videoen til høyre viser et tilfelle hvor metoden er brukt.
Bilene vil fortsette å gå så lenge tenningen er på, selv om man ikke har med seg nøkkel. Tyvene vil vanligvis ta med seg bilene ut av landet, hvor de utstyres med nye nøkler slik at bilen fungerer som vanlig, skriver ADAC på sine nettsider.
Ser på resultatene
Selv om metoden er kjent, ser det ikke ut til at bilprodusentene har foretatt seg noe spesielt for å beskytte seg mot den.
Wired har vært i kontakt med allianseforeningen for bilprodusenter, AMA, som sier at de ser på resultatene fra ADACs test, men ikke ønsker å gi noen kommentarer.
ADAC påpeker at det ikke er noen enkel måte å løse dette problemet på, og at bileiere bør være oppmerksom på problemet når de oppbevarer nøkler.
De anbefaler bilprodusentene å komme med en ettermontert løsning som kan hindre hacking, uten at det er åpenbart hva det skulle være.
Rent praktisk betyr dette antakeligvis at du må oppbevare nøkkelen i noe som blokkerer radiosignalene.
Neppe utbredt i Norge
Jon Berge, informasjonsdirektør i forsikringsselskapet If, kjenner ikke til at hackermetoden er brukt i Norge.
– Det er mulig å jamme nøkler slik at bilen ikke låses, men vi har ikke hatt noe omfang av det. Det har vært tilfeller av det i Sverige, sier Berge til Teknisk Ukeblad.
Selv om metoden beskrevet av ADAC ikke er utbredt i Norge, mener Berge at kreativiteten i «krimbransjen» er stor, og at det gjelder å henge med på nye metoder kriminelle pønsker ut.
– Alt slikt som overprøver teknologien i bilene finnes, eller vil komme. De som virkelig vil stjele biler, klarer det.
Organisert kriminalitet
Han peker likevel på at antallet biltyveri har gått enormt ned de siste årene, ettersom bilene har fått mer sofistikert sikkerhetsutstyrt, som startsperrer.
Bilbrukstyveri er nesten eliminert. Berge sier at biltyveri nå er mer planlagt, og at det er dyrere biler som stjeles.
Han nevner eksempler fra Sverige, hvor ligaer var spesialisert på enkelte dyre biltyper, som BMW X6 og Land Rover. Etter hvert gikk forsikringsselskapene sammen med politiet og utstyrte biler med sendere for å rulle opp saken.
Berge forteller at de fleste bilene som stjeles trolig ender opp i Øst-Europa, og at det stort sett er snakk om organisert kriminalitet. Dermed kan det tenkes at ADACs beskrevne metode kan øke i omfang.
– Det står krefter bak som har økonomi til å utvikle dette i stor skala, sier Berge.