ENERGI

Årsaken bak Sandvika-eksplosjonen: To bolter ble skrudd til for svakt

Målte ikke dreiemoment under monteringen. Nå skal Nel sjekke alle stasjoner i Europa.

Illustrasjon av enden på hydrogentanken.
Illustrasjon av enden på hydrogentanken. Skjermbilde: Nel-presentasjon
28. juni 2019 - 09:15

Torsdag kom det frem at en monteringsfeil ledet til hydrogenlekkasje som igjen førte til en kraftig eksplosjon 10. juni på Uno-X-stasjonen i Sandvika.

Det er konsultenselskapet Gexcon som står for undersøkelsene av ulykken. De har funnet ut at en plugg i en av hydrogentankene ble montert feil, og at dette er grunnen til at hydrogen lakk ut i luften og dannet en sky som til slutt eksploderte.

Fredag morgen legger selskapet Nel, som har tatt ansvar for ulykken, frem en presentasjon som forklarer hvordan feilmonteringen skjedde.

Det var om bord i et slikt Airbus A320-fly fra Wizz Air at en mobiltelefon tok fyr i juni 2022.
Les også

Advarer etter mobilbrann på fly

To bolter ble skrudd på for svakt

Under er en illustrasjon av høytrykkstankene som ble feilmontert og førte til lekkasjen. To av boltene ble skrudd på for svakt, skriver Nel.

Illustrasjon av enden på hydrogentanken. <i>Skjermbilde:  Nel-presentasjon</i>
Illustrasjon av enden på hydrogentanken. Skjermbilde:  Nel-presentasjon

Under er en forenklet illustrasjon av boltene, foringen, og deler av hydrogentanken. De to grønne boltene vist på illustrasjonene under ble skrudd på riktig, skriver Nel, mens de to blå ble skrudd på med for svakt dreiemoment.

Dette fører i første omgang til en mindre lekkasje ut gjennom lekkasjeboret, slik det er designet for. Etterhvert bryter lekkasjen også ned forseglingene og øker i styrke.

På grunn av at boltene er skrudd på for svakt presses etterhvert boltene utover og hydrogengassen lekker ukontrollert ut i luften (merket i gult):

Illustrasjon av pluggen på hydrogentanken som lakk. Hydrogenlekkasjen er merket i gult. <i>Skjermbilde:  Nel-presentasjon</i>
Illustrasjon av pluggen på hydrogentanken som lakk. Hydrogenlekkasjen er merket i gult. Skjermbilde:  Nel-presentasjon

Unikt for Europa

Nel informerer om at dette designet er unikt for europeiske stasjoner. I Norge har Nel tre stasjoner med slikt design, mens Asko har én. Nel har også tre stasjoner med likt design i både Tyskland og på Island.

Forskjellen på design i Europa og USA. Stasjoner i Korea og USA har samme design. Det er en eldre generasjon enn den i Sandvika som ble feilmontert. <i>Skjermbilde:  Nel-presentasjon</i>
Forskjellen på design i Europa og USA. Stasjoner i Korea og USA har samme design. Det er en eldre generasjon enn den i Sandvika som ble feilmontert. Skjermbilde:  Nel-presentasjon

Selskapet presenterer fire tiltak de nå skal innføre i etterkant av eksplosjonen.

De skal inspisere alle høytrykkstankene i Europa, samt sjekke og skru igjen alle boltene på nytt. 

Selskapet skal lage nye sikkerhetsrutiner med lik standard som i luftfarten. Det innebærer verifisering av dreiemoment ved to vitner og tydelig dokumentasjon og merking. Nels programvare for å oppdage lekkasjer skal oppdateres og de vurderer å installere nye detektorer eller modifisere de nåværende.

Til sist skriver Nel at de skal sikre at underlaget rundt høytrykkstankene ved alle stasjoner er jevnt og fritt for grus. De skal også sørge for bedre ventilasjon og en høyere andel eksplosjonssikkert utstyr ved stasjonene (EX-utstyr).

Beklager særlig til dem som ble skadet

Gexcon har ennå ikke funnet ut av hva som førte til at blandingen av hydrogen og oksygen antente.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

I en pressemelding fredag morgen uttaler konsernsjef i Nel, Jon André Løkke, følgende:

– Jeg vil starte med å beklage overfor dem som direkte og indirekte ble berørt av Kjørbo-hendelsen. Spesielt vil jeg beklage til dem som ble brakt til legevakten med lettere skader. Innsatsen til nødetatene var formidabel og vi har mottatt tilbud om bistand fra bransjeaktører over hele verden. Det har vi satt stor pris på.

Videre sier han at Nel har en urokkelig målsetting om at det ikke skal være noen farlige hendelser ved sine anlegg.

– I dag starter derfor arbeidet med å implementere lærdommen fra den alvorlige hendelsen på Kjørbo, samt å dele kunnskapen med resten av den globale hydrogenbransjen, sier Løkke.

Klokken 11 fredag holder selskapet en pressekonferanse om ulykken.

I 1998 lettet siste fly fra Fornebu. Nå blir den gamle flyplassen testpilot for forskere ved Sintef , som i samarbeid med fagpersoner, eiendomsutviklere, kommuner, energiselskaper, grunneiere og brukere skal fjerne alle klimagassutslipp.
Les også

Gamle Fornebu flyplass blir miljøby

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.