Det var egentlig meningen at tidligere samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen skulle dra i gang årets konferanse, men da han - noe overraskende - gikk av på tampen av august, måtte man endre i programmet.
Den ferske samferdselsministeren Jon Georg Dale hadde ikke anledning til å komme, så da gikk æren til statssekretær Tommy Skjervold (Frp).
Spennende tema
Han var under åpningstalen klar på at ITS er et meget spennende tema som favner bredt, og han trakk også frem at det i gjeldene Nasjonal Transportplan (NTP) ligger en milliard kroner som er øremerket teknologi.
– Vi politikere og regelverket har ikke kjangs til å følge med på den rivende utviklingen. Vi må lytte til dere, sa han blant annet til bransjefolket i publikum.
Han var generelt veldig opptatt av det teknologiske, og alle mulighetene dette vil bringe med seg i nær fremtid.
Skjervold ble etterfulgt av miljøpolitisk talsperson for Oslo Arbeiderparti, Andreas Halse.
Også han ser de store mulighetene, men var under sitt innlegg klar på at byplanlegging og design er vel så viktig som selve teknologien.
Han understreket også viktigheten av å ha et godt datagrunnlag før man planlegger infrastruktur.
I det store og hele handlet innlegget hans om at politikerne må forberede seg godt på de teknologiske endringene som kommer.
E8 Borealis
Teststrekningen E8 Borealis er en egen post på programmet under årets konferanse. Denne er 48 kilometer lang, og går mellom Skibotn og grensebyen Kilpisjärvi i Finland. Dette er en av fem norske strekninger som er valgt ut for teste ut ITS-strekninger.
Foredragsholdere her, er blant andre prosjektleder Karl Magne Nilssen og systemingeniør i Aventi Intelligent Communicatuin, Bjørn Magne Elnes.
Av andre ting på programmet kan nevnes et tilbakeblikk på nesten 50 år med ITS og rapport fra årets ITS World Congress, ved Trond Hovland i ITS Norge.
For ordens skyld: veier24 og Våre Veger er medarrangør av denne konferansen, sammen med ITS Norge og Teknisk Ukeblad.
LES OGSÅ: Aventi vil være midt i informasjonsflyten mellom veg og bil
LES OGSÅ: Nå er det mulig å holde tettere kontakt med veiskiltene
LES OGSÅ: Trafsys lanserer verdensnyhet innen trafikkdetektering