I dag feiret helsedirektoratet at nettportalen helsenorge.no har passert 500.000 brukere.
Helsenorge.no er direktoratets storsatsing for å involvere pasienter og forenkle kontakten med helsevesenet.
I fremtiden skal det bli stedet hvor alle nordmenn kan få fullt innsyn i sin pasientinformasjon, og ha innvirkning på sitt eget behandlingsløp.
E-konsultasjon
Allerede kan alle logge inn og se informasjon om fastlege og egenandeler. På helsenorge.no kan du også lese om alt fra førstehjelp til kostholdsråd, og bestille gratis kondomer.
Nylig ble tjenesten oppgradert, blant annet med funksjonalitet for mobil og nettbrett.
I løpet av høsten begynner utprøvingen av en tjenester for digital dialog mellom fastlege og pasient, inkludert timebestilling, reseptfornyelse og e-konsultasjon på tre legekontor.
En viktig del av tjenesten er "kjernejournal", som inneholder grunnleggende informasjon om helsen vår, noe som er særlig aktuelt i nødsituasjoner.
Allerede er mange kommuner omfattet av tjenesten, og etter planen skal 750.000 innbyggere ha en kjernejournal innen februar neste år.
Les også: 3D-teknologi skal bidra til operasjoner som belaster kroppen mindre
Full oversikt
Under dagens kakefering ble det demonstrert hvordan fremtidens tjeneste skal se ut.
Eksempelet som ble brukt var en kneoperasjon, hvor pasienten skal kunne følge og påvirke hele løpet, fra første time hos fastlege til postoperativ oppfølging. Da skal pasienten blant annet kunne:
- Bestille fastlegetime og få e-konsultasjon av legen.
- Sjekke status på henvisning til poliklinikk
- Se og oppdatere pasientjournal
- Velge sykehus etter fritt sykehusvalg
- Se sykehuskvalitet på gitt behandlingstype
- Bestille pasienttransport
- Gi tilbakemelding til sykehuset
Akkurat når dette blir mulig for pasienter i hele landet er ikke fastsatt, men mange av tjenestene som nå er under utprøving kan være på plass nasjonalt i løpet av 2016 og 2017, opplyste avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Roar Olsen.
Les også: Dette plasteret kan mye mer enn å stoppe blod
– Må sette ambisøse mål
Statsekretær Cecilie Brein-Karlsen i Helse- og omsorgsdepartementet var med på feringen, og sa at IKT er sentralt for et helsevesen der pasienten står i sentrum.
– Enkle og sikre digitale tjenester skal gjøre kontakten med helse- og omsorgstjenesten enklere og oversiktlig for innbygger. Digitale tjenester gir nye muligheter for å involvere pasienter på en helt annen måte enn i dag. Det er viktig at vi bruker disse mulighetene på en god måte.
Brein-Karlsen tror ikke det er for mye å kreve av pasienten
– Det er ikke et alternativ å ikke gjøre dette. Men det er viktig å gjøre det så brukervennlig som mulig. Vi må ikke fjerne alle manuelle muligheter, hele befolkningen har ikke den digitale kompetansen. Men vi må sette oss ambisiøse mål, sier statssekretæren til Teknisk Ukeblad.
Les også: Hjelper helsepersonell med å finne igjen utstyr og mennesker
Publiseringsløsning
Helsenorge.no er ikke bare en portal for pasienter, men er ment som et rammeverk og publiseringsløsning for mange aktører i Helse-Norge.
– Pasient- og brukerombudene og Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser flytter inn høsten 2014. Målet er ikke å ta monopol på digitale tjenester i helsevesenet, men vi lager en basistjenste med åpne API-er, forteller avdelingsdirektør Roar Olsen.
Olsen kunne også melde at det voksende feltet innen mHelse, med fjernstyrt overvåkning av pasienter, i fremtiden vil bli en del av portalen.
Men det er nok fortsatt noen år til man kan sjekke blodtrykket på helsenorge.no.
Les også:
Næringslivet føler seg tryggere på Altinn enn noen gang før