Volvo vil produsere elektriske motorer på motorfabrikken i Skövde i Sverige, forteller bilprodusenten i en pressemelding.
I dag bruker Volvo motorer levert av Valeo-Siemens i blant annet helelektriske XC40. Tidligere i høst fortalte Volvo at de vil utvikle egne elmotorer. Dette gjør de for å kunne bedre energieffektiviteten og den totale ytelsen til elbilene.
Nå er det altså klart at selskapet vil produsere motorene i Sverige.
I første fase vil anlegget kun sette sammen elmotorene, men intensjonen er at hele produksjonen skal skje på et anlegg i Skövde.
Volvos plan er å etablere en komplett intern elmotorproduksjon innen midten av dette tiåret. 700 millioner svenske kroner investeres i elmotorutviklingen de neste årene.
Lang historie
Design og utvikling av elmotoren foregår i Shanghai i Kina, samt Göteborg i Sverige. Tidligere i år åpnet produsenten et nytt elmotorlaboratorium i Shanghai.
Volvo Cars har hatt virksomhet i Skövde siden selskapet ble grunnlagt i 1927.
– Den aller første Volvo-bilen fra 1927 ble drevet av en motor bygget i Skövde. Teamet er dyktige og forpliktet til å levere de høyeste kvalitetsstandarder. Så det er bare passende at de vil være en del av vår spennende fremtid, sier Javier Varela, senior visepresident for industrielle operasjoner og kvalitet i Volvo Cars, i pressemeldingen.
– Risikerer å stå igjen på perrongen
I 2015 besøkte TU fabrikken, hvor mye penger var investert for å lage diesel- og bensinmotorer.
– Vi risikerer selvsagt å stå igjen på perrongen når toget går. Det er ikke lett bare å snu en slik produksjon vi har her over til elmotorer, sa fabrikksjef Oskar Falk til TU da.
Elmotorproduksjonen kommer i tillegg til dagens forbrenningsmotorproduksjon i Skövde, forteller Volvo til TU. De sier også at produksjonen av forbrenningsmotorer har økt de siste fem årene, med 2019 som toppåret. I 2020 har det vært en liten reduksjon på grunn av korona, svarer selskapet.
De forteller at det er for tidlig å svare på hva produksjonskapasiteten vil bli for elmotorproduksjonen, og at det avhenger av markedsutviklingen og modellmiksen.
– Vi ser for oss å øke volumet de neste årene, og forventer at opptil 500 personer er involvert i produksjonen av elektriske motorer i Skövde i midten av dette tiåret, skriver en talsperson fra Volvo i en epost til TU.
I 2025 tror Volvo helelektriske biler vil utgjøre halvparten av salgsvolumet. Resten vil være hybrider.
Forbrenningsmotorproduksjonen i Skövde blir overført til et eget datterselskap av Volvo Cars, for så å slås sammen med morselskap Geelys forbrenningsmotorproduksjon.
Svensk batteriselskap: – Må kunne konkurrere med Kina