Sementpluggen kom på plass mandag kveld, og operasjonen skal ha foregått uten problemer. Ifølge selskapet er det nå ingen fare for trykk fra olje og gass inn i brønnen.
– Vi er veldig godt fornøyd og er nå et langt skritt nærmere å normalisere situasjonen, sier pressetalsmann Gisle Johanson i Statoil til NTB.
Nå gjenstår sjekk av øvre del av brønnen og toppen av sementpluggen.
– Alt har gått helt som planlagt. Ingen mennesker er skadd, og det ikke noe utslipp til miljø. Det viser at vi er i stand til å håndtere krevende situasjoner i en slik brønn, sier Johanson.
Les også: – Nærmere katastrofe enn Statoil hevder
Venter normal drift
Brønnen på Gullfaks C går gjennom to bergformasjoner som inneholder olje og gass under trykk. Statoil har nå sementert de delene av brønnen som har kontakt med bergformasjonen slik at trykket er isolert.
– Hvis undersøkelsene som gjenstår viser positivt resultat, vil situasjonen normalisere seg. Vi håper å gjenoppta bemanning og vanlig drift i løpet av de nærmeste dagene, sier Johanson.
Samtidig ser Statoil på sine egne rutiner for å undersøke om deres brønner kan få en lignende utblåsning som den i Mexicogolfen, skriver Bergens Tidende.
Bellona mener uhellet på Gullfaks C-plattformen i Nordsjøen i mai hadde likhetstrekk med det som skjedde på BP-plattformen i Mexicogolfen.
– Vi følger situasjonen i Mexicogolfen veldig tett, men så langt er lite informasjon tilgjengelig om årsakene til ulykken, sier Johanson.
Les også: Samme problembrønn som i desember
Vil ha ny høringsfrist
Bellona-leder Frederic Hauge vil be om at høringsfristen for forvaltningsplanen for Lofoten og Barentshavet skal utsettes to-tre måneder på grunn av katastrofen i Mexicogolfen. Fristen er 1. juli.
– Vi må vite mer om hva som gitt galt i Golfen før vi går videre med oljevirksomhet i nord, mener Hauge.
Bellona peker på flere fellestrekk mellom uhellet på Gullfaks C og ulykken på BP-plattformen.
I begge tilfeller kom det gass opp på plattformen, og det var ukontrollert innstramming av olje og gass i brønnen. Men på Gullfaks C virket den siste trygghetssikringen, en såkalt «blowout-preventer». Denne sviktet i Mexicogolfen.
Statoil avviser at situasjonen på Gullfaks C kunne ha kommet ut av kontroll.
– Arbeidsprosedyrer var på plass for å håndtere situasjonen, sier Johanson. (©NTB)