Solcellene på den nye bilen Sion fra tyske Sono Motors er så effektive at de ifølge produsenten kan levere opptil 30 km ekstra i batteriet hver dag.
Solceller på biler er ikke akkurat noen ny idé. Blant annet lagde en dansk bedrift den solcellekledde el-diesel-hybridbilen Toria Connector 2001 rundt årtusenskiftet.
Prototypen ble utviklet før år 2000, men ble aldri til et egentlig produkt. Men ideen levde videre. Og flere bilfabrikanter har etter hvert tilbudt solceller; spesielt til sine dyrere modeller.
Men strømmen fra cellene, som oftest er montert på taket, hjalp sjeldent særlig mye til med å drive bilen. Strømproduksjonen var ganske enkelt for liten. I stedet drev strømmen ventilasjon som kunne sørge for at bilen ikke ble for varm, selv om den ble parkert i sola.
Men nå har den tyske oppstartsbedriften Sono Motors hatt suksess med å crowdfinansiere en ny elbil med solceller som gir litt mer mening.
- Solcelletakstein: Teslas nye solceller ligger klistret mot taket
Kjører opptil 30 km på sol
Modellen Sion Extender er en mindre bil på størrelse med en Toyota Auris. Den veier 1,4 tonn, og er utstyrt med et vannavkjølt litium-ion-batteri med en kapasitet på 35 kilowattimer. Når det er fylt opp med strøm fra en ladestasjon, er det ifølge Sono Motors nok til å kunne kjøre 250 kilometer.
Men i tillegg til dette har bilen totalt 7,5 kvadratmeter solceller fordelt utover polykarbonat-karosseriet.
Det er snakk om 330 individuelle celler med en produksjonskapasitet på 3,65 W hver. Det gir en samlet produksjonskapasitet på 1205 W. men ettersom alle bilens celler ikke kan treffes av sollyset samtidig, er dette bare et teoretisk tall.
Ifølge produsenten vil bilen under optimale forhold kunne produsere nok strøm til å gi opptil 30 kilometer «gratis» kjøring hver dag.
Hvordan de har kommet fram til dette resultatet, står det ingen ting om på nettsidene til bedriften. Men i en video-presentasjon av bilen forteller administrerende direktør i Sono Motor, Laurin Hahn, at de 30 kilometerne er maksimum på en solfylt junidag i bedriftens hjemby München.
Fra april til september ligger den beregnede produksjonen på over 17 km på alle dager.
Batteri kan levere strøm til nettet
Energien i batteriet kan også brukes til andre formål. Bilen kan også levere strømmen tilbake til strømnettet hvis det er behov for det, eller forsyne andre enheter med strøm.
Oppstarterne har nettopp presentert prototypen i München, og de vil fra midten av august sende den rundt til 12 forskjellige mellomeuropeiske byer, hvor det er mulig å bestille prøvekjøringer. Sono Motors vil nemlig hente inn 5000 forhåndsbestillinger før de setter i gang med den egentlige produksjonen av bilen.
Foreløpig er prisen satt til rundt 150.000 kroner for en bil uten batteri. Planen er at kommende bileiere enten kan leie batteriet eller kjøpe det sammen med bilen. Per i dag regner Sono Motors med at batteriet kommer til å koste 30.000 kroner.
- Ikke bare klimavennlig: En e-Golf kan måtte kjøre 2,3 år før den har spart inn utslippene fra batteriproduksjonen
Konkurranse på vei
Skulle det lykkes Sono Motors å hente inn de 3500 forhåndsbestillingene som de fremdeles mangler, kan de regne med konkurranse i løpet av kort tid. Den kinesiske tynnfilm-solcelleprodusenten Hanergy har presentert tre solcellekledde elbiler. Men det er vanskelig å si om dette var noe mer enn et markedsføringsstunt.
I Nederland har tidligere studenter fra universitetet i Eindhoven – som var med på å bygge universitetets solcellebiler til konkurransen Bridgestone World Solar Challenge – dannet bedriften Lightyear, som vil bygge en solcelledrevet familiebil. Men der blir prisen litt høyere. Ifølge Lightyears nettsider må kommende kjøpere regne med å betale omkring 1,1 millioner kroner for en soldrevet «dytt».
Saken ble først publisert på Ing.dk
Se videoen med presentasjonen av Sion her: