- Dette har vi aldri tidligere opplevd på stålrekkverk, forteller arbeidsleder Asle Rafoss i
Lyngdalsfirmaet Autovernmontasje AS som er engasjert av Agder OPS Vegselskap for å
bytte ut ødelagte elementer på motorvegen.
Buler ut
Mellom Grimstad og Lillesand er skadene flere steder markert med kjegler (se foto) for å
varsle om autovernet som stikker nesten helt ut til den gule stripa på vegen. Skinnene har
rett og slett slitt seg løs fra stolpene og buler ut i vegbanen. Årsaken er den sterke heten fra sol og varm asfalt. Resultatet er høyst synlig solslyng på autovernskinnene.
Nå ryker altså NSB sin enerett til å kunne klage på solvarme og tilhørende slyng på
skinnegangen. Men i motsetning til NSB sin nødvendige langsomtkjøring har det ikke vært aktuelt så langt å sette ned hastigheten på den aktuelle vegstrekningen.
Rekkverket ble levert av Vik Ørsta AS og montert på den nye vegstrekningen av E18 som ble åpnet i 2009.
Uvanlig
Salgssjef Lars Michal Holstad drar på smilebåndet over de nye opplysningene
og forsikrer at dette er et ganske så uvanlig fenomen.
Han benytter samtidig anledningen til å fortelle at rekkverket er nå kommet i en ny versjon, Vik-W3, med en kraftigere innfesting og ny type bolter.
– Dette gir mindre risiko for brøyteskader - og dermed også solslyngskader, ler han og regner med at Kong Vinters herjinger med rekkverkene fortsatt vil stå for alt vesentlig av vedlikeholdsarbeid sett i forhold til solskadene.
LES OGSÅ: Reagerer på knekte og bøyde stolper på midtdeleren på E6 ved Gardermoen - frykter alvorlige ulykker