Om du har lyst til å bytte ut mobilen din men ikke er villig til å betale full pris for en ny kan det være et greit alternativ å kjøpe en brukt telefon.
Har du en gammel telefon kan du bruke den til en hel del nyttige ting. Men det er slett ikke noen dårlig idé å selge din gamle telefon dersom du har sett deg ut den nyeste og dyreste toppmodellen. For hvilken nytte gjør egentlig den gamle telefonen din i en skuff?
LES OGSÅ: Gode råd for deg som skal kjøpe ny mobil på nettet
Det er imidlertid mange feller å gå i, både for deg som selger og du som kjøper. Her er noen nyttige tips:
Du kan gjøre et godt kjøp om du går for en brukt mobil.
Kjøpe brukt mobil
Før du går hen og kjøper en brukt mobil er det noen ting du bør undersøke først.
Prisen
Undersøk alltid hvor mye telefonen koster ny i dag. Hva kjøper betalte for telefonen i utgangspunktet er i hovedsak uinteressant. Mobiltelefoner faller raskt i pris. Sjekk derfor prisen i en prissammenligningstjeneste, som for eksempel Prisjakt.no.
La oss si at du har sett deg ut en Sony Ericsson Xperia Arc S. En kjapp titt på Finn.no viser at det er en hel del som vil ha rundt 2000 kroner - eller gjerne mer - for denne telefonen. I dag får du en splitter ny uten abonnement for litt over 2500 kroner inkludert frakt. Da sier det seg selv at 2000 kroner er i overkant. Det er altså ingen dum idé å prute.
Sørg for at du ikke betaler på forskudd. Mange nettsteder for kjøp og salg tilbyr garantiordninger som sørger for at selger ikke får pengene dine før du har mottatt telefonen.
Kvitteringer
Du bør kreve å få kjøpskvitteringen til telefonen - altså kvitteringen selger fikk med da han eller hun kjøpte telefonen ny. Aller helst bør serienummeret til telefonen stå på kvitteringen.
Dersom du får problemer med telefonen senere trenger du denne kvitteringen, da du kan henvende deg til butikken hvor den ble solgt i utgangspunktet for å få telefonen reparert. Om selger ikke har kvittering bør du la være å kjøpe telefonen.
At det følger med kjøpskvittering sikrer også at du ikke kjøper tjuvegods.
Pass på å få med esken til telefonen.
Esken
Be om å få med esken telefonen ble levert i. Be også om at alt utstyr som fulgte med leveres med telefonen; altså lader, datakabel, håndfri og annet.
Tilstand
Sjekk alltid telefonens tilstand. Noen riper er ikke unormalt, men om telefonen ser ut til å være stygt behandlet bør du la være å kjøpe den.
Så langt det er mulig bør du møte selgeren. Om du kjøper telefonen usett over nett vet du slett ikke hva du får i posten.
Se opp for fuktindikatoren. Er den rød har telefonen vært utsatt for fukt.
Fuktindikator
Selv om en telefon ser helt fin ut er det slett ikke sikkert at den er behandlet pent. En fuktskade er for eksempel ikke lett å se med det blotte øye.
I tilfellet fukt er det lurt å se på telefonens fuktindikatorer. De fleste mobiler har slike. Dette er klistremerker som endrer farge (som regel fra hvitt til rødt) når de har blitt utsatt for fukt. Disse indikatorene sitter forskjellige steder på forskjellige telefoner.
Her er noen få eksempler:
iPhone 4S: Sitter inni datakontaktern i bunnen, og i 3,5 mm minijack-utgangen.
Sony Ericsson Xperia Ray: Sitter på batteriet og ved siden av kameraet.
Nokia Lumia 800: Sitter i skruehullet ved siden av SIM-kortholderen.
LG Optimus 2X: Sitter under batteriet.
Andre: Søk på Google etter moisture indicator og modell, så er det gode muligheter for at du finner svar på hvor de sitter.
Dersom du ser at fuktindikatorene har endret farge bør du for all del ikke kjøpe telefonen. En fuktskadet telefon kan slutte å fungere etter en stund, og du vil som hovedregel ikke kunne få den reparert som en reklamasjonssak. Da må du ta dette med selgeren.
Rettigheter
Dersom du kjøper en telefon av en privatperson er det ingenting som heter angrerett. Slike transaksjoner reguleres av kjøpsloven, og ikke forbrukerkjøpsloven.
Du har likevel en rekke rettigheter dersom det skulle vise seg at telefonen du kjøpte har feil eller mangler. I utgangspunktet kan du ha rett på å få reparasjoner dekket av selger. Du kan også kreve prisavslag eller erstatning. Dette gjelder spesielt dersom feilen skyldes selgers bruk av telefonen, eller om selger ikke har opplyst om forhold som spiller inn.
Dersom telefonen er innenfor produsentens garantiperiode eller reklamasjonstiden, er det gjerne mer hensiktsmessig å ta klagen til produsenten. Spesielt om det gjelder en svakhet ved telefonen, og ikke en påført skade.
Les mer om rettigheter på Forbrukerportalen.no
Fuktindikatoren på LG Optimus 2X.
Selge brukt mobil
Dersom du har en pent brukt mobiltelefon du vil selge kan du ganske lett tjene deg noen ekstra kroner. Men du kan sette deg selv i en knipe dersom du ikke gjør det riktig.
Steder å selge
Det finnes en rekke nettsteder du kan legge ut den gamle mobilen for salg. Generelt vil vi anbefale at du bruker et av de store, som Finn.no eller QXL.no, da du får størst publikum her. Har du et spesielt produkt kan du også prøve deg på eBay, som henvender seg til det internasjonale markedet.
Bærer telefonen preg av å ha vært brukt? Da bør du informere om dette.
Tilstand
Når du skriver annonseteksten bør du opplyse om hvilken tilstand telefonen er i. Vær ærlig. Om du skriver at telefonen fremstår som ny må den være fri for riper og slitasje.
Det er lett å oppdage om en telefon er utsatt for fukt. Sjekk fuktindikatoren på telefonen din før du legger den ut. Dersom fuktindikatoren har slått ut bør du først som sist la være å selge mobilen - uansett om den fungerer.
Prisen
Undersøk hva telefonen du skal selge koster i dag. Dersom du skal selge for eksempel en LG Optimus 2X du betalte over 4000 kroner for da den var ny, holder det ikke å slå av en tusenlapp. Denne telefonen koster nemlig ikke mer enn 2500 kroner ny fra butikk i dag.
Dersom telefonen er veldig ny, og ikke har spor etter bruk - det være seg riper eller annen vanlig slitasje, kan du gjerne få litt mer for den. Er den "godt brukt" bør du fire på prisen.
Pass på å legge ved alt tilbehøret når du selger mobilen.
Kvittering og salgspakke
Legg alltid ved kvitteringen for telefonen. Opplys om at kvittering følger med i annonseteksten. Oppgi når telefonen ble kjøpt. Datoen finner du på kvitteringen.
Finn frem salgspakken du fikk telefonen levert i. Legg ved alt som fulgte med, som lader, datakabel og annet. Om noe mangler bør du opplyse om dette i annonseteksten.
Nullstill telefonen
Du bør selvsagt også sørge for å nullstille telefonen før du selger den, slik at den nye eieren ikke kan lese meldingene dine, se bildene dine eller få tilgang til forskjellige kontoer.
Hvordan du gjør dette varierer fra telefon til telefon, men i utgangspunktet finner du et valg for dette i innstillingsmenyen.
Sørg også for å fjerne eventuelle kodelåser du har lagt inn på telefonen, eller endre den tilbake til den opprinnelige standardkoden.
Salget
Om du har funnet en kjøper bør du avtale en betalingsordning. Dersom du skal sende telefonen i posten bør du være sikker på at du faktisk får pengene dine.
Dersom du sender telefonen før du har fått pengene kan du slett ikke være sikker på at kjøperen gjør opp for seg. På den annen side kan ikke kjøperen være sikker på at du faktisk sender telefonen.
De fleste nettsteder som formidler kjøp og salg mellom private tilbyr løsninger for sikkert kjøp. Dette er en sikkerhet for begge parter.
Plikter og rettigheter
Vær klar over at du som selger plikter å oppgi riktige opplysninger om produktet. Dersom du har tatt deg friheter med sannheten kan kjøperen i ettertid kreve å heve kjøpet eller å få prisavslag.
Les mer om plikter og rettigheter på Forbrukerportalen.no
Les flere guider
7 ting du kan bruke din gamle mobil til
Fordeler og ulemper med Android, iOS og Windows Phone
Skal du kjøpe mobil på nett?
Fordeler og ulemper med dyre og billige telefoner
Fem enkle tips for bedre batteritid