I disse dager foregår det storstilte utbygginger flere steder på Vestlandet. Tre store utenlandske selskaper har startet eller er i ferd med å starte opp produksjonen av enorme steinressurser som skal forsyne Europa med stein de kommende ti og hundreårene. Mens norske aktører innen pukk- og grusbransjen har sittet med hendene i fanget, sprøyter nå selskaper fra Franskrike/Tyskland, Nederland og Sveits inn store summer for å sikre seg mineralressursene både for vegsektoren og andre byggeformål for framtida.
Store forekomster
Utgangspunktet er steinressurser som Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) avdekket for flere år siden mellom Bremanger og Florø i Sogn og Fjordane. Her ligger det enorme forekomster med devonsk sandstein, med de beste muligheter for båttransport direkte fra bruddene og ut til markedet.
Mens de norske pukk- og grusprodusentene ikke har fått noe dreis på eksporten til Europa, og dermed ikke fattet særlig stor interesse for
Dyrstad i Bremanger forekomstene, har nå etablerte pukkvirksomheter fra flere europeiske land sett mulighetene.
På Dyrstad er Bremanger Quarry godt i gang. Etter en anleggsperiode fra alle godkjenninger var på plass i 2001, er nå verket i ferd med å bli kjørt i full produksjon. Planen er å ta ut mellom 2 mill. tonn stein hvert ut fra det regulerte området som totalt har reserver på 500 mill. tonn.
Den nederlandske Bontrup-familien som står bak utbyggingen har investert 160 millioner kroner, men har til gjengjeld sikret seg steinressurser av den beste steinen for asfaltformål som kan rekke 250 år fram i tid.
Steinen losses i Amsterdam, og brukes hovedsakelig til asfalt.
Gulestad i Bremanger
På Gulestad, bokstavelig noen steinkast over Nordgulfjorden, har franske Eurovia i disse dager fått på plass de siste godkjenningene som skal til for å starte opp et helt nytt pukkverk. Ifølge konsekvensutredningen, som er foretatt av Asplan Viak, er det snakk om et område på 675 dekar, inneholdene til sammen 100 mill. tonn stein.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Området, som i dag ligger uberørt, ligger gunstig til for utskiping, og består også av devonsk sandstein.
Franske Eurovia er blant verdens største vegentreprenører, og er etablert i 18 land med til sammen 38 000 ansatte.
Seljestokken i Flora
På sammen kystlinja som Dyrstad, bare litt lengre sør, i Florø kommune, arbeider Norwegian Sandstone AS med å få godkjent sin konsekvensutredning og utslippstillatelse. Petter Wiberg hos Norconsult i Bergen forteller til Våre Veger at Riksaktikvaren er inne i bildet i forbindelse med noen gamle gravrøyer som er funnet, men han har god tro på å få prosjektet igjennom.
Her er det snakk om et brudd på til sammen 130 mill. tonn, med årlige uttak på 1 – 1,5 mill tonn. Bak planene står Hertig Natursteine, en stor aktør innen pukk og grus i Sveits.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
- Hertig har alliert seg med andre aktører i Europa, og tar med dette bruddet sikte på å levere til flere land. Investeringen vil ligge på rundt 75 millioner kroner, og bedriften vil kunne sysselsette 15 – 20 perosner om det kommer i gang, forteller Wiberg.
Også andre sonderer
Etter det Våre Veger kjenner til, er det også andre utenlandske aktører som ser mot Norge i sin søken etter stein- og sandforekomster. Blant annet skal et fransk selskap være interessert i å ta ut store sandforekomster i Trøndelagsfylkene.