DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Stadig større datafangst for Zeekit: Skal installere 1000 nye GPS'er i år

Zeekit har inngått avtaler med driftsentreprenører som innebærer at de skal levere sitt system for datafangst til 34 nye driftskontrakter i Norge og 5 nye i Sverige.

Per-Arne Ellefsen er gründer, eier og strategidirektør i Zeekit AS.
Per-Arne Ellefsen er gründer, eier og strategidirektør i Zeekit AS. Foto: Zeekit
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. mai 2022 - 13:58

Det innebætrer at de etter årets rekordtildeling skal installeres over 1000 nye GPSer, kontrakter som ifølge selskapet har en samlet verdi på 20 millioner NOK.

Fleetzeek, datafangstsystemet til Zeekit registerer alt brøytebilene gjør ute på på veien, meter for meter.

Bilene er utstyrt med avanserte sensorer som kommuniserer med et skreddersydd program der store menger data blir behandlet i sanntid og danner grunnlag for oppfølging av kontrakter og oppgjør til entreprenør.

- Nå har vi et forhold til alle de norske entreprenørene, og denne sesongens tildelinger er en stor tillitserklæring. Bransjen er i utvikling og vi er stolte av å være den foretrukne digitaliseringspartneren for entreprenører og fylkeskommunale byggherrer, sier strategidirektør Per-Arne Ellefsen i teknologiselskapet Zeekit.

Equinor har gått i bresjen ved å stille krav til offshorerederiene for at de skal  velge mer energi- og drivstoffgjerrige løsninger. Først var det  dual fuel med naturgass (LNG) og deretter batterihybride skip. Nå kommer krav til lav- og nullutslipp i form av ammoniakk i neste anbud. Her er det LNG-devne PSV-skipet Rem Eir ved Gullfaks C i juni 2023.
Les også

Også oljebransjen må få klimakrav

Et mylder av ulike krav til datafangst  

Statens vegvesen, Nye Veier og fylkeskommunene har alle sine krav til datafangst som krever spesialiserte oppsett. I tillegg kompliseres bildet ved at oppgjørsformene til Statens vegvesen har endret seg mye fra år til år.

Kontraktene har lang levetid, og nye krav blir kun satt på nye kontrakter. Det betyr at Zeekit, byggherre og entreprenører må håndtere oppgjør i mange ulike former samtidig.

- For statlige kontrakter så har vi ulike oppgjørsformer på kontrakter fra før 2016, 2016, 2017, 2018, 2019, og 2020. Som et eksempel har oppgjør for transport av plog har endret seg tre ganger, og det samme for salting. Nye krav driver kostnadene opp og kan skape friksjon mellom entreprenør og byggherre, jeg mener bransjen hadde vært tjent med mindre endringer i oppgjørsformer, sier Ellefsen.

Selskapet bruker om lag 10 årsverk hvert år på å tilpasse seg alle nye krav som kommer fra byggherrene. Fleetzeek, datafangstsystemet til Zeekit, er utviklet kontinuerlig siden 2004 og spesialtilpasset drift og vedlikehold.

Digitaliseringspartner

Norge er det viktigste markedet for Zeekit, men selskapet har vært i Sverige i noen år og vokser raskt. PEAB er store i det svenske markedet, og de to nordiske aktørene har utviklet et tett partnerskap med en bred digitaliseringsagenda.

PEAB bruker hele bredden i Zeekits portefølje: Kjørebøker, flåtestyring, digitale arbeidsverktøy og utkallingssystemer. Etter Zeekit nå har lansert Single Sign On er det enkelt å skifte mellom de ulike digitale verktøyene for PEABs ansatte.

- Vi skal kunne dekke de fleste digitale behov kundene har når de jobber ute i felt, PEAB bruker hele økosystemet vårt og det gir store gevinster i form av dataflyt i hele PEABs organisasjon og mellom arbeidsverktøyene. I tillegg så reduserer de kostnader og administrasjon ved å kun ha én leverandør. Det som er spennende er at flere av våre norske kunder også beveger seg i den retningen, sier Ellefsen.

Men det er ikke egenutviklede spesialsystemer Zeekit leverer til PEAB, det er hyllevareløsninger som settes sammen for å møte PEABs unike behov. Skreddersydd hyllevare, kaller de det.

Green Mountains datasenter på Rjukan.
Les også

La ikke «politisk verdige arbeidsplasser» stenge døra for et nytt industrieventyr

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.