E18 RETVET-VINTERBRO

Stanser videre arbeid med E18 Retvet - Vinterbro

Statens vegvesen har nå bestemt seg for at arbeidet med planlegging og grunnerverv for prosjektet E18 Retvet-Vinterbro settes på pause.

Hva som vil skje med den gjenstående 14 kilometer lange E18-strekningen med gammel standard i Follo, er høyst usikkert.
Hva som vil skje med den gjenstående 14 kilometer lange E18-strekningen med gammel standard i Follo, er høyst usikkert. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. juli 2023 - 09:15

Etter at Ås kommunestyre i forrige uke sa et klart nei til delfinansiering av strekningen E18 Retvet-Vinterbro med bompenger, setter Statens vegvesen hele prosjektet på pause for å finne ut hvilke nye muligheter som finnes for å gå videre. 

Statens vegvesen har de siste årene jobbet med forberedende arbeider for prosjektet E18 Retvet-Vinterbro basert på vedtatt reguleringsplan fra 2016. Dette arbeidet omfatter blant annet grunnerverv og planlegging, samt at prosjektet har finansiert arkeologiske utgravninger i den planlagte veilinjen.

Men vedtaket i Ås kommunestyre innebærer at Statens vegvesen ikke lenger kan gå videre med jordskifte/grunnerverv.

Vegvesenet har derfor stanset alt pågående arbeid med planlegging og grunnerverv. Unntaket er de arkeologiske utgravningene ved Askjum som går som planlagt etter ferien.  

Kommunestyret i Nordre Follo ga uka før tilslutning til samme spørsmål.

Havila Kystruten regner med at Stad skisptunnel vil bli en turistmagnet. Seilasen vil ta ca. ti minutter.  Tverrsnitt på tunnelen blir på 1661 kvadratmeter, som vil innebære et volumuttak fast fjell på cirka tre millioner kubikkmeter. Det tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell.
Les også

Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.