MARITIM

Staten må bidra til nullutslipps-hydrogenbåter nå

Verdens første ferge på flytende hydrogen, «Hydra», er i trafikk i Norge. Fra pipen kommer kun vanndamp. Vi kan produsere flere slike i Norge, men staten har skrudd igjen kranen.

Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum .
Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum . Foto: Privat
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i Norsk Hydrogenforum
3. mars 2024 - 19:53

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Staten spør etter nullutslipp fra hurtigbåter, og hydrogen er det enkle svaret på det. Fire fylkeskommuner og flere norske selskaper er ferdig med utvikling og testing, med statlig støtte, men får ikke støtten som trengs for å kjøpe selve båtene. Det er sløsing med statlige midler.  

Fylkeskommunene Vestland, Finnmark, Nordland og Trøndelag har gått sammen med norske selskaper om å designe helt nye båter, noen hydrogendrevne og noen med skrog som halverer energibehovet. I sum gir det null utslipp av klimagasser.  

Åpner globale muligheter

Norske verft kan her ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden. Fylkeskommunene og selskapene er klare til å fullføre prosjektet og bidra til et nytt norsk industrieventyr. Anbudet om to nye båter skulle starte i 2023, men det ble bråbrems fordi det mangler statlig finansiering. 

Prosjektet fikk 75 millioner kroner til den innledende utviklingsfasen, men dette er tapte penger hvis ikke prosjektet fullføres. Prosjektet trenger statlig finansiering til å dekke merkostnadene som kommer når man skal bygge helt nye prototyper. Det innebærer en økonomisk risiko som staten må være med å dekke. Til gjengjeld får vi hurtigbåter som går like fort som de gamle, men uten utslipp.

«Hydra» er verdens første ferge på flytende hydrogen. Den går mellom Hjelmeland og Nesvik i Rogaland, som en del av riksvei 13. DEn hvite hydrogentanken kan sees ved siden av styrhuset, og dampen er vanndamp. <i>Foto:  Norled</i>
«Hydra» er verdens første ferge på flytende hydrogen. Den går mellom Hjelmeland og Nesvik i Rogaland, som en del av riksvei 13. DEn hvite hydrogentanken kan sees ved siden av styrhuset, og dampen er vanndamp. Foto:  Norled

En nødvendighet 

Hurtigbåt er det eneste reelle transportmiddelet for mange øyområder langs kysten.

Med nye utslippsfrie båter får vi miljøvennlig og effektiv transport langs hele norskekysten, men uten statlige midler det siste stykket, risikerer vi at prosjektet legger til kai for godt. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.