- Kjøregodtgjørelse er beløpet ansatte og selvstendig næringsdrivende får når de bruker privat bil i jobbsammenheng. Det bør være et samsvar mellom denne og de reelle kostnadene ved å holde bil, sier Annar Bøhn, daglig leder i teknologiselskapet Autogear.
Ekstra skatt på 200 millioner kroner
Autogear har spesialisert seg på kjøregodtgjørelse og elektroniske kjørebøker. De har derfor svært god oversikt over hvordan nettopp endringer i kjøregodtgjørelse vil påvirke privatpersoner og næringsliv.
Satsen for kjøregodtgjørelse kan i prinsippet forhandles mellom den ansatte og virksomheten, men den skattefrie delen av godtgjørelsen er det staten som fastsetter. Denne har så langt vært 3,80 kroner per kilometer, mens den fra 1. januar 2017 reduseres med 30 øre til 3,50 kroner.
- Våre beregninger tilsier at bilistene som mottar kjøregodtgjørelse vil få en ekstra skatt på 200 millioner kroner. Når vi vet at de som krever kjøregodtgjørelse kjører i næringslivets tjeneste, er dette i prinsippet en skatt på arbeidsreiser. I tillegg kommer økningen i drivstoffavgiftene. Det er uheldig at både drivstoffavgift og redusert kjøregodtgjørelse rammer den ansatte, og særlig de som bor i distriktene som er avhengig av bil for å gjøre jobben sin, sier Annar Bøhn.
Rammer 28 prosent av alle nordmenn
Undersøkelser viser at 28 prosent av alle nordmenn har hatt krav på kjøregodtgjørelse gjennom jobben det siste året.
- For næringslivet spiller nok ikke justeringen veldig stor rolle, men for de som kjører mye i jobb blir dette betydelige summer. Har man mulighet til å forhandle frem en høyere sats for kjøregodtgjørelse hos arbeidsgiver, anbefaler vi at man gjør det for å kompensere for avgiftsendringene. Nå blir også enda viktigere å gjøre krav på kjøregodtgjørelse for alt man kjører, vi vet at mange slurver mye og går glipp av store summer fordi de glemmer å føre alt, sier Annar Bøhn.