Vi har skrevet mye om LG i det siste, da det er store forandringer på gang i selskapets mobildivisjon. Med ny ledelse og ny strategi kjører produsenten full skjerpings i 2011, og har allerede vist frem svært hulken-telefoner som Optimus 2X og Optimus Black.
Les mer om hvordan LG skal lykkes: I år smeller det hos LG.
Produsenten offentliggjorde i dag kvartalsresultatene sine, og et kjapt blikk på tabellen nedenfor viser soleklart hvor skoen trykker. Samtlige avdelinger har hatt en kraftig økning det siste året, mens mobildivisjonens tall minner faretruende om Motorolas resultater for ett par år siden.
LG har gjort det jevnt bra over hele linjen - bortsett fra mobilseksjonen. Trenden skal snus med flere premium-mobiler.
Resultatene hadde sannsynligvis vært enda styggere dersom det ikke var for LG Optimus One. Denne telefonen fikk gode skussmål i tester over hele verden, også hos oss, samtidig som LG kjørte ut massive PR-kampanjer rundt den mot slutten av året.
Mer avansert bunnlinje
LG tar sikte på å selge åtte prosent flere telefoner i 2011, noe som ikke er noen vanvittig økning, men så er det heller ikke antall solgte telefoner som skal snu selskapet på rett vei. Den viktigste faktoren i LGs strategi er å ha langt flere smarttelefoner i porteføljen sin. Selskapets målsetning er at så mye som én femtedel av de solgte telefonene skal være såkalte premium-modeller.
Denne strategien burde være som skapt for det norske markedet, da vi her til lands er godt over gjennomsnittlig opptatt av frekke funksjoner og ny teknologi.
Kilde: LG (.PDF)