Den endelige regningen kommer på ca. to milliarder kroner. For denne prisen får man 20 km veg, hvorav Karmøytunnelen utgjør 8,9 km. Dette er landets første undersjøiske tunnel med to lavbrekk. Det ene ligger under Karmsundet, det andre under Førresfjorden.
Karmøytunnelen består av et 7 741 meter langt hovedløp som går øst-vest, og en 1 164 meter arm som går nord-sør. Hovedløpet utgjør det meste av den horisontale delen av T´en. Den vertikale delen består av den korte armen, to korte landtunneler, og ca. 8 km veg i dagen.
23 km kortere
T-forbindelsen knytter kommunene Karmøy, Haugesund og Tysvær bedre sammen. En reise mellom Karmøy og Kårstø eller Stavanger blir redusert med opptil 23 km, og vegstandarden blir vesentlig høyere enn den har vært. Mellom Haugesund og Kårstø/Stavanger blir vegen 5 km kortere.
Begivenheter av denne størrelsen blir normalt åpnet av politikere av høyere rang enn fylkesordfører. Det var lenge meningen av snorklippingen skulle gjennomføres av statsministeren 29. mai, men den måtte utsettes på grunn av uforutsette problemer. Den viktigste årsaken til utsettelsen var skader på tunnelen som følge av svelleleire.
Bompenger blir den viktigste kilden til finansiering av T-forbindelsen. Innkrevingen begynte allerede 1. april 2001 på ferga mellom Mortavika og Arsvågen. En del av fergebilletten har vært bompenger. Innkrevingen på ferga fortsetter etter at T-forbindelsen er tatt i bruk, men nå går pengene til Rogfast-prosjektet, som skal erstatte fergesambandet en gang i framtida.
Innkrevingen fortsetter
Innkrevingen til finansiering av T-forbindelsen fortsetter på en bomstasjon i nærheten av den østre enden av Karmøytunnelen. Den kan stå i inntil 15 år, men alt tyder på at bompengeandelen er nedbetalt lenge før den tid. En beregning fra 2007 tydet på at ÅDT ville ligge på 3 100 i åpningsåret. De siste beregningene viser at ÅDT vil ligge i nærheten av 4 000.
Den økte trafikken har ført til at inntektene fra bompengeinnkrevingen på ferga har blitt større enn forutsatt. Det siste året er det krevd inn mellom 60 og 70 millioner kroner brutto.
Staten og Rogaland fylke bidrar med ca. 30 prosent av finansieringen. Det kommer også en mindre bidrag fra Karmøy kommune.
AF Gruppen har vært hovedentreprenør for T-forbindelsen. Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen, Multiconsult og Sweco.