ELBIL

Tesla øker rekkevidden på Model Y, men gjør den kortere på Model 3

Ny batteripakke på Model Y, men mer energikrevende infotainmentsystem på Model 3?

Tesla gjør endringer i rekkevidden på Model 3 og Model Y.
Tesla gjør endringer i rekkevidden på Model 3 og Model Y. Foto: Eirik Helland Urke
14. jan. 2022 - 13:28

Tesla forlenger rekkevidden på Model Y fra 507 til 533 kilometer etter WLTP-standarden. Model Y Performance får en økning fra 480 til 514 kilometer.

Samtidig kutter bilprodusenten rekkevidden på Model 3 Long Range fra 614 til 602 kilometer. Rekkevidden på Model 3 Performance kuttes fra 567 til 547 kilometer. Versjonen med bakhjulstrekk står på 491 kilometers rekkevidde, som den fikk i november i fjor

Tesla Norge ønsker ikke å kommentere saken og gir ingen svar på hva som er årsaken til endringene. 

Endringene vil etter hva TU forstår gjelde alle Model Y-ene som leveres fra februar/mars og Model 3 som leveres fra mai. Prisen har etter det TU kan se ikke endret seg. 

Mer energikrevende infotainment?

Vi kan spekulere i om endringene på Model Y skyldes et batteri med større energitetthet. Det har tidligere vært ryktet at Tesla endrer batterileverandør i Shanghai til én som leverer litt mer kapasitet.

I dag har EU ti prosent toll på elbiler fra Kina, mens Norge har null. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at det er uaktuelt for regjeringen å innføre toll på kinesiske biler.
Les også

Vedum: Uaktuelt med toll på kinesiske biler

Tesla skal etterhvert gå over til å bruke 4680-battericellene på Model Y, men de kommer ikke til Model Y Long Range levert til Norge i februar/mars.

Videre har det vært kjent at Tesla går over fra Intel Atom-brikker til AMD Ryzen for å drive infotainmentsystemet i 3 og Y. Det skal gi en ytelsesøkning (blant annet beskrevet av Tomshardware), men etter hva TU forstår bruker AMD-brikken også noe mer energi. Det kan spise mer rekkevidde. 

En større batteripakke på Model Y kan i så fall gjøre opp for at AMD-infotainmentsystemet krever mer energi. 

Endringene skjer nøyaktig 14 dager etter at forrige leveringsbølge av Model Y til Norge ga seg. Angrefristen på nettkjøp er som kjent 14 dager i Norge, så Tesla kan potensielt ha unngått en rekke tilbakeleveringer ved å annonsere endringene rett etter angrefristens utløp.  

Venter på tysk godkjenning

Tesla venter fortsatt på godkjenning fra lokale myndigheter for å starte ordinær produksjon av Model Y i Tyskland. Det vil i første omgang være Model Y Performance som kommer til Norge fra den tyske fabrikken. 

I dag leveres Model Y Long Range og Model 3 med bakhjulstrekk til Norge fra Kina. Model 3 Long Range leveres fra USA. 

Selskapet har nå prøveproduksjon på fabrikken i Tyskland. Electrek viderebringer tyske myndigheters  godkjenning av 2000 biler til prøveproduksjon de neste ukene. Tesla har allerede fått godkjenning til å produsere 250 prøvemodeller, men skal ifølge myndighetenes godkjennelsesbrev ikke være fornøyd med kvaliteten på denne produksjonen. 

Nuproship II får 12 millioner kroner fra Forskningsrådet. Det gleder professor Jan Emblemsbåg ved NTNU Ålesund.
Les også

12 millioner til kjernekraft på skip

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.