Canon 5Ds er det første speilreflekskameraet som passerer en oppløsning på 50 megapiksler. Hva betyr det for bildekvaliteten og bruksområdene?
Det har vi forsøkt å finne ut av de siste månedene.
Avansert
Først litt bakgrunn: Canons 5D-serie har i over 10 år vært et populært speilreflekskamera for profesjonelle fotografer og avanserte amatører. Selv har vi hatt alle utgavene i daglig bruk gjennom årene.
Den første 5D-utgaven i 2005 var unik fordi den hadde en skikkelig fullformatsensor i rimelig innpakning. 13 megapiksler. 5D Mark II markerte starten på en ny æra, der speilreflekskameraene også kunne filme i full HD-kvalitet. 21 megapiksler. Disse funksjonene ble tatt noen gode skritt videre i 5D Mark III, med nye videofunksjoner og bedre følsomhet. 23 megapiksler.
Billig klistrelinse: Billig klistrelinse gjør at mobilkamera kan måle seg med utstyr til 50.000 kroner
To utgaver
Og i år kommer det altså to nær identiske modeller, 5Ds og 5Ds R. Forskjellen er at R-utgaven nøytralisererer antialiasing-filteret for noe bedre skarphet. Begge utgavene har 51 megapiksler.
Vi har testet og omtaler her 5Ds R, som altså skal være en anelse skarpere. Mangelen på AA-filter skal i teorien øke sjansene for såkalte moire-mønstre i enkelte motiver. Etter et par tusen eksponeringer har vi fortsatt ikke sett antydning til slike mønstre, selv om faren burde være til stede noen ganger. Så vi velger å si at dette ikke er noe problem å bekymre seg for, med mindre det skulle være absolutt kritisk eller sannsynlig ut fra hvilke motiver man jobber med.
For øvrig er modellene er så like at vi for enkelhets skyld kaller begge «5Ds» i fortsettelsen.
Se: Over Oslo med supervidvinkel og 50 megapiksler
Ingen oppfølger
De nye 5Ds-kameraene er egentlig ingen naturlig oppfølger til 5D Mark III, og er nok heller ikke ment å være det. Videofunksjonene er mangelfulle, og i hvert fall ingen oppgradering fra det tre år gamle Mark III-kameraet.
Mens resten av kameraverden nå forholder seg til 4K video, hodesettutgang, slow motion, bevegelig bakskjerm og ren HDMI-feed, har 5Ds sørgelig lite å by på når det kommer til video. Men det er mulig å filme i vanlig full HD, selvsagt.
Det er generelt få nye funksjoner i kameraet - ikke engang wifi har det fått plass til. I 2015. Så hvorfor skal man da betale 37.000 kroner for dette kameraet?
Jo, det er selvsagt for å få den høyoppløste sensoren med over 50 megapiksler.
10 triks for bedre wifi hjemmeLes også:
Bildestørrelser
Med andre ord må man spørre seg om denne sensoren er vesentlig for dine behov som fotograf. Antall bildepunkter bestemmer først og fremst hvor store bildene kan bli. Noen eksempler:
- 1 megapiksel er størrelsen på et Instagram-bilde. Det holder godt til mobilskjermer og på PC-skjerm i moderat størrelse.
- 2 megapiksler tilsvarer omtrent videobilder i full HD.
- 4 megapiksler holder fint til å dekke en helside i en papiravis. Det var også oppløsningen til Canons første EOS-1D, et skikkelig pressekamera.
- 8 megapiksler er omtrent som videobilder i 4K-oppløsning.
- 12 megapiksler holder til et fint A3-bilde på veggen i høy oppløsning.
Les også: Se: Se alle våre gigapikselbilder
Mer enn man trenger
Så, hva med 51 megapiksler? Det er mer enn de fleste trenger, rett og slett. Men det er likevel en hel del mulige bruksområder:
Mote- og reklamefotografer har lenge sverget til større formater, nå får de høy kvalitet i et mindre speilreflekskamera. Landskapsfotografer får en kombinasjon av høy bildekvalitet og mulighet for store forstørrelser. Pressefotografer får større fleksibilitet på utstsnittene. Kort sagt: Alle som ønsker og trenger høyest mulig kvalitet på stillbildene sine kan dra nytte av denne gedigne oppløsingen. Det blir rett og slett litt mer bilderom å gå på.
Høye maskinkrav
Men det er noen ulemper også.
Råfilene blir enorme fra dette kameraet, og stiller høye krav til minnekort og datamaskin. Det er verdt å ta med i budsjettet. Det er også et poeng å bruke god og skarp optikk for å kunne utnytte den enorme oppløsningen.
Normalt vil dessuten lysfølsomheten lide under så stor oppløsning, fordi fysikken tilsier at flere piksler på samme plass gir mindre lys per piksel. Maksimal ISO-verdi på dette kameraet er også 6400 ISO, langt lavere enn normalen.
Bildet er likevel mer nyansert i dette tilfellet, og dette skal vi snart komme tilbake til.
Les også: Slik er Nikons nye speilløse systemkamera
Nyhetene
Først skal vi se litt på noen av de andre nyhetene med 5Ds.
- Design? Neida, kameraet er bortimot klin likt de øvrige. Men det funker.
- Timelapse-funksjon som genererer videofilmen rett i kameraet.
- USB 3.0. Gir raskere dataoverføring, men husk riktig kabel!
- Mulighet for fotografering samtidig med videoopptak.
- Anti-flicker
- Ny, motordrevet lukkermekanisme
Les også: Nytt deksel gjør mobilen til et varmesøkende kamera
Trygge valg
Kort sagt ikke de helt store nyvinningene, Canon safer på det som alltid har fungert, oppgraderer litt og tuller minst mulig med oppskriften som hittil har gitt dem stor suksess i kameramarkedet. Flere av funksjonene er hentet fra 7D Mark II, som timelapse og anti-flickering (sikrer konsistent eksponering under lysrør).
I tillegg har de faktisk fjernet en del essensielle funksjoner i forhold til andre modeller, som wifi og flere videofunksjoner. Dette kan være et farlig spill all den tid Sony ser ut til å kjøre «all in» med sin A7r II, med 46 megapiksler og langt flere funksjoner og egenskaper.
Men mange er fornøyde med «safe». Ikke minst er det viktig for profesjonelle fotografer å være trygge på hva man får. Sånn sett er 5Ds et sikkert og godt valg for stillbildefotografer, spesielt hvis man allerede bruker Canon. Det eneste vi var usikre på var lysfølsomheten, og her ble vi faktisk litt overrasket.
Les også: Nytt Nikon-kamera lar deg zoome tett på månen
Høy ISO
Vår praktiske erfaring er nemlig at 5Ds ikke står noe tilbake for 5D Mark III når det kommer til ytelse ved høye ISO-verdier. Skalaen går riktignok bare til 6400 ISO, men våre praktiske tester viser at 5Ds faktisk framstår hakket bedre når ISOene drar seg til. Da har vi ikke sammenlignet filene på pikselnivå, men i samme visningsstørrelse.
Dette er godt nytt for spesielt pressefotografer og andre som ofte opererer under dårlige og ukontrollerte lysforhold.
Det er ikke best i klassen når det kommer til høyere ISO-verdier, men må sies å ha akseptable verdier etter dagens standard. Igjen må vi kaste et blikk på Sony A7r II som lover høy oppløsning OG høy ISO-ytelse, men dette har vi foreløpig ikke fått testet eller sammenlignet. Vi har heller ikke sammenlignet med Nikon D810, som også er en naturlig konkurrent i dette segmentet.
Les også: 10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen
Beste stillbildekameraet
Vi har brukt Canon EOS 5Ds R en hel sommer, under en rekke ulike forhold. Det er et monster når det kommer til ren bildekvalitet. Detaljrikdommen ved bruk av god optikk er formidabel, og vil opplever at kameraet leverer svært gode bildefiler som gir stor fleksibilitet i etterarbeidet.
Det er ikke til å komme fra at dette er det beste stillbildekameraet vi noen gang har prøvd, når det kommer til ren bildekvalitet.
Den høye kvaliteten stiller også store krav til fotografen. Hvis man fokuserer på nesetippen i stedet for øyet, blir det nådeløst tydelig på bildene. Lyset og eksponeringa bør være noenlunde under kontroll. Men hvis dette sitter som det skal, blir du belønnet med det ypperste av speilreflekskvalitet i 2015.
Les også: Her er høydepunktene fra verdens største fotomesse
Imponerende
Om kameraet er kompromissløst når det kommer til bildekvalitet, er det altså mye annet vi savner innen video og ren praktisk funksjonalitet. Dermed blir det avgjørende hvordan man selv bruker kameraet. Det er et opplagt valg for studio- og reklamefotografer. Reportasje- og allround-fotografene har også fått et spennende verktøy, hvis man bruker det riktig og kjenner begrensningene.
Så kan en selvsagt vente på neste kamera hvis man vil ha høyere lysfølsomhet og bedre videomuligheter. Men 5Ds finnes nå, og er rett og slett et svært imponerende kamera.
Les også: Slik kan bilen din få DAB+, ryggekamera og navigasjon