Think-sjef Richard Canny bekreftet tirsdag at han er i diskusjon med ny hovedaktør fra bilindustrien på eiersiden.
Dette arbeidet er Think nødt til å lykkes med, mener selskapets største eier, Scatec.
For høye delepriser
– Vi har hele tiden ment at Think er avhengige av en industriell partner som kan bidra til å få produksjonsvolumet opp til et nivå som er liv laga, sier kommunikasjonsdirektør Sven Røst i Scatec.
Think City skrus sammen på Aurskog av innkjøpte komponenter. Han peker at elbilen foreløpig produseres i et så lite volum at selskapet har en vanskelig jobb i forhandlinger med delleverandører. Prisen per komponent blir høyere enn den kunne vært dersom Think fikk være med på innkjøpsavtalene til en aktør med større muskler.
Forhandlinger strandet
– Jeg kjenner ikke detaljene i forhandlingene Canny refererer til, og kan ikke kommentere dem. Imidlertid vet jeg at Think tidligere førte gode samtaler med flere potensielle partnere, men at dette forvitret som følge av finanskrisa, forteller Røst.
I hans og Scatecs øyne er elektrifisering av transport en helt nødvendig vei å gå. Derfor mener han Think, som på mange har et forsprang, har et veldig stort potensial.
– Men Think har havnet i sumpen med resten av bilindustrien. Det er vanskelig å finne noen her som vil ekspandere i disse dager, konstaterer Røst.
Scatec skrur igjen
Hittil har det vært mest fokus på kapitalutvidelsen på nærmere 300 millioner kroner som Think-ledelsen mener er nødvendig for å sikre nok penger til produksjon framover.
Det blir ikke Scatec med på.
– Vi går ikke inn med mer i Think. Våre midler er bundet opp i andre satsinger, understreker Røst.
Han sier at intensjonen til Alf Bjørseth og Scatec var å bli med på redningsaksjonen for Think og deretter la andre langsiktige investorer ta selskapet videre.
– Vi har allerede vært med lengre i Think enn det som var meningen.