Strekningen er anlagt mellom fraktterminalen på Stockholm lufthavn Arlanda og Roserbergs logistikkområde, og offisiell åpning fant sted 11. april.
Ikke farlig
Veien skal trafikkeres med en helt elektrisk lastebil som er utviklet i sammenheng med prosjektet, opplyser det svenske Trafikverket i en pressemelding.
Å få dispensasjon for bruk av lastebilen har tatt tid. Et viktig spørsmål har dreid seg om sikkerheten på veien.
Ifølge utviklingssjef Hans Säll i NCC - som har utviklet veien sammen med Trafikverket - er det minimal sjanse for at noen kan få støt.
– Fingrene når ikke ned. Dessuten er strekningen oppdelt i seksjoner på 50 meter. Disse aktiveres ikke før et kjøretøy med kontaktarm nærmer seg, og da bør man likevel ikke befinne seg i veibanen, sier han.
Sveriges andre el-vei
– Dette er et utmerket eksempel på den svenske modellene. Smarte anskaffelser fra Trafikverket og bra samarbeid mellom bransje og myndigheter, sa sveriges infrastruktiurminister Tomas Eneroth på åpningen.
Et hundretalls personer møtte opp for å få med seg åpningen av veien og for å se teknologien i aksjon.
Dette er Sveriges andre elektriske vei. Den første ble etablert i Gävle, og benytter seg av kjøreledninger på samme måte som trikker og tog.