MARITIM

Togulykken skaper problemer for oppdrettsnæringen – fraktprisene eksploderer

Transport av laks fra Nord-Norge har blitt opptil 100 prosent dyrere etter togavsporingen på Nordlandsbanen, melder IntraFish.

Transport av laks fra Nord-Norge har blitt opptil 100 prosent dyrere etter togavsporingen på Nordlandsbanen Her møtes to laksetrailere på «lakseveien» fra Orkanger til Frøya i Sør-Trøndelag.
Transport av laks fra Nord-Norge har blitt opptil 100 prosent dyrere etter togavsporingen på Nordlandsbanen Her møtes to laksetrailere på «lakseveien» fra Orkanger til Frøya i Sør-Trøndelag. Foto: Gorm Kallestad/NTB
1. nov. 2024 - 07:21

Siden togulykken på Nordlandsbanen har Norge vært delt i to. Både E6 i Nordland og Nordlandsbanen er stengt etter avsporingen sør for Mo i Rana.

Det har konsekvenser for transport av laksen. Samtidig er jernbanen i Nord-Sverige stengt og laksetogene fra Narvik og sørover er innstilte. Det skaper ytterligere problemer for oppdrettsnæringen, skriver IntraFish.

En stor del av fisken fra Finnmark, Troms og nordre deler av Nordland sendes vanligvis med tog over Narvik.

Marcus Johansen hos lakseeksportøren Fram Seafood i Bodø beskriver situasjonen som utfordrende.

– Vi får ekstra kostnader. Enkelte transportører er kyniske nok til å sette opp prisene med 100 prosent eller mer. Men vi må ha fisken sørover. Ingen har det så travelt som en død laks, sier Johansen til avisen.

Ifølge Johansen kommer enkelte biler 24 timer forsinket til Oslo.

– Situasjonen er utfordrende. Det er dumt at man har planlagt vedlikehold på Ofotbanen i den travleste tiden på året for laksetransportene. Og samtidig fikk vi jernbaneulykken på Helgeland, sier Johansen.

Les også

Verdier for omtrent 600 mill. om dagen: Johan Sverdrup-feltet er stengt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.