Det er ikke lett å være liten totakter lenger. EU vil ikke vite av de skitne små motorene lenger. De såkalte EUR 1-reglene som omfatter påhengsmotorer setter nå en effektiv stopper for den tradisjonelle forgasserbaserte totakteren. Fra nå er det bare de renere firetaktere som passerer miljøvokternes nåløye.
Totaktsmotoren er en genial konstruksjon, og passer veldig godt til påhengsmotorer, hadde det ikke vært for problemene som blir med på lasset. Totakteren bruker veivhuset som kompressor. Når stemplet går opp dannes et vakuum som suger bensinblandet luft inn i veivhuset. Når stemplet går ned stenger en ventil slik at blendingen ikke kan gå tilbake og så komprimeres blandingen helt til portene nederst i sylinderen åpner. Eksosgassen slippes ut gjennom eksosporten og den friske blandingen trykkes inn fra veivhuset helt til stemplet igjen lukker portene på vei opp.
Dessverre medfører dette enkle prinsippet et par problemer. Tradisjonelle totaktere bruker 30 prosent mer bensin og oljen som blandes inn i bensinen bidrar til mye utslipp. Og derfor; over og ut.
Ny teknologi
Men hvem har sagt at totakteren trenger å være tradisjonell. Totaktsprinsippet har mye å by på og det er snart et par tiår siden ingeniøren la hodet i bløtt og fant løsningene som skal til for å gjøre totakteren til en mer sivilisert motor. Her som i dieselmotoren er det direkteinnsprøytning som er grunnlaget for en bedre motor. Ved å sprøyte bensinen direkte inn i sylinderen like før den skal antennes slipper man de store tapene som øker bensinforbruket. Slike motorer bruker omtrent det samme som firetakteren og 30 til 40 prosent mindre enn tradisjonell totaktere. Det blir raskt kroner av slikt for det er på motorer fra 40 Hk og til 300 Hk dette er aktuelt.
En del av problemet med totakteren er den dårlige forbrenningen av smøreoljen som må blandes inn i bensinen. På Evinrudes nye E-Tec doseres smøreoljen direkte inn til smørepunktene og det gir 0,5 og ikke 1,5 til 2 prosent oljeforbruk og tilsvarende mye mindre utslipp.
Det kommer også en 25 og 30 hester til høsten med samme teknologi og neste år går det rykter om både 9,9, 15, og 20 hester til neste sesong. I så fall har totakteren kjempet seg tilbake i nesten hele segmentet utenom de aller minste.
På alle fire
De nye EU-reglene betyr at for motorer under 40 hester er det bare firetaktere som gjelder denne sesongen. Problemet med disse er selvfølgelig vekten. Mens totakterne var veldig enkle må firetakerne drasse på ventiler og kamaksel og annet snask. Slikt blir det kilo av. Derfor er det kampen mot kiloene som nå utkjempes i markedet. Den som kan presse firetaktvekten ned til der totakterne var har gode kort på hånden.
For påhengerne skal helst veie så lite som mulig. For det første har båter, spesielt de opptil 17 fot begrenset bæring i hekken og alt som kan spare noen kilo er av det positive. Og når det gjelder de minste motorene er det ofte slik at de håndteres for hånd. Folk monterer den av og på selv og når de nærmer seg 30 kilo kan vekten bli en utfordring. Nye firetaktere veier gjerne 10 til 12 prosent mer enn totakterne de erstatter.
På de fleste nye båter har produsentene tatt hensyn til at motorene vil veie mer enn før og har forsterket dem i hekken.