De to norske leverandørene av hydrogenbiler har stoppet utleveringen i påvente av mer informasjon om eksplosjonen mandag.
En hydrogentank førte til en kraftig eksplosjon på Uno-X-stasjonen i Sandvika, og hydrogenselskapet Nel har stengt i alt ti stasjoner etter ulykken. De to resterende stasjonene i Norge, som befinner seg i Bergen og Hvam i Akershus, er blant de stengte.
Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier til TU at de har stoppet utlevering av hydrogenbiler, og tilbyr eiere å låne en annen bil gratis mens fyllestasjonene er stengt.
– Vi vet ikke nøyaktig hva som skjedde på Uno-X stasjonen ennå, så vi ønsker ikke å spekulere. Men vi stopper utleveringen inntil vi har fått vite hva som har skjedd, samt av praktiske hensyn siden det ikke er mulig å fylle drivstoff nå, sier Olsen.
– Endrer ikke vårt syn på hydrogen
Ulykken legger foreløpig ingen hindre for Toyotas satsing på hydrogenbiler, ifølge informasjonssjefen.
– Dette endrer ikke vårt syn på hydrogen, og det er viktig for oss å påpeke at hydrogenbiler er minst like sikre som vanlige biler. Selve hydrogentankene er så robuste at du skal kunne skyte på dem med pistol uten å slå hull i dem.
Olsen legger til at alle hydrogenkomponentene er plassert på utsiden av karosseriet, slik at ved en eventuell lekkasje vil det stige opp i luften og forsvinne raskt.
![To av huskjøperne i dette boligfeltet har gått til sak på grunn av setningsskader. – Vi har ikke noe valg. Huset vårt er ikke verdt fem øre slik det står nå, sier en av saksøkerne.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840421/original.jpg)
Saksøker husleverandør: Målte 8 centimeter nivåforskjell mellom stua og soverommet
Toyota Norge kjenner ikke til liknende hendelser ved hverken hydrogenbiler eller -fyllestasjoner.
– Vi er veldig trygge på at vi vil komme tilbake til en normalsituasjon etter ulykken hvor vi gjenopptar utleveringen, sier Olsen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ingen steder å fylle drivstoff
Toyota planlegger å selge om lag 20 hydrogenbiler i Norge i år. Hittil har de solgt 7.
At de nå stopper utleveringen vil få en viss økonomisk konsekvens for selskapet, siden det koster en del å leie ut biler til Toyota Mirai-eierne som nå ikke har noe sted å fylle drivstoff.
Toyota jobber nå med neste generasjon i hydrogenbilserien, og bygger en ny fabrikk i Japan. Den nye modellen skal etter planen settes i produksjon i løpet av 2020, og volumet økes fra 3000 til 30.000 biler.
Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai bekrefter at også de har satt utleveringen av hydrogenbiler på vent.
Det er kun Toyota og Hyundai som leverer hydrogenbiler i Norge.
Stenbo slår fast at det ikke er grunn til å sette spørsmålstegn ved sikkerheten i deres hydrogenbiler etter ulykken, og at Hyundai's fabrikker og systemer er tilrettelagt for å fortsette serieproduksjonen av hydrogenbiler.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
– Hva blir konsekvensene av at dere nå stopper utleveringen?
– Først må en finne årsaken bak ulykken. Deretter må fyllestasjonene åpne, og da vil vi gjenoppta utleveringen av hydrogenbiler, svarer markedsdirektøren.
I motsetning til Toyota har ikke Hyundai et mål om bilsalg per år i Norge - de selger til dem som vil ha.
Slakter hydrogenbiler
DNV-GL har slaktet hele hydrogenbilsatsingen, med en knusende rapport til regjeringen tidligere i år.
DNV GL tror at både elbiler og hydrogenbiler vil være billigere å eie enn fossilbiler innen 2025, men at hydrogenbiler vil være dyrere om man ser innkjøpspris og driftskostnader samlet.
I fjor ble det solgt 54 hydrogenbiler i Norge, likt fordelt mellom Toyota Mirai og Hyundai Nexo. Året før ble det solgt 57.
I Norge har vi totalt 160 hydrogenbileiere, ifølge de siste tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
![](https://cdn.tu.no/infogram/hydrogenbiler-i-norge-1hd12y1rxplm2km.png)
![Det er bare ett år siden forrige dødsulykke på en usikret planovergang på Kongsvingerbanen, nord for søndagens ulykkessted.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840136/NTB_ZRluaN9RD90.jpg)
Dødsulykke kun måneder etter hendelse på samme overgang