ELBIL

Toyotas første el-SUV kommer neste år: Firehjulsdrift, styrestikke og solcellelading

Toyota viser fram konseptet for sin første batterielektriske personbil.

Bz4x er konseptet for Toyotas første batterielektriske SUV.
Bz4x er konseptet for Toyotas første batterielektriske SUV. Foto: Toyota
19. apr. 2021 - 10:27

Toyota lanserte natt til mandag konseptet for Toyotas første batterielektriske personbil. Dette blir den første bilen på den dedikerte elbilplattformen e-TNGA.

E-TNGA er en modulær elbilplattform utviklet i samarbeid med Subaru. Innen 2025 skal Toyota ha 15 helelektriske modeller på markedet.

Nattens lansering, døpt Bz4x (skrives "bZ4X" ifølge Toyota), er det første steget mot å overbevise verden om at Toyota ikke bare satser på hybrid- og hydrogenbiler, men også batteribiler. 

Firehjulsdrift og solceller

Toyota overøser oss ikke med tekniske spesifikasjoner, så vi vet enda ikke batteristørrelse, rekkevidde, motor, eller hurtigladeegenskapene til bilen. Noe får vi likevel vite:

    • Firehjulsdrift: Bilen får firehjulsdrift, med to motorer fordelt på for- og bakakselen. Systemet utvikles i samarbeid med Subaru og skal ifølge pressemeldingen gi ekte offroad-egenskaper. 
    • Solceller: Den har sitt eget solcellesystem. Dette skal bidra til å øke rekkevidden, men hvor mye sies ikke. 
Styrestikken ligner på hva Tesla presenterte for de oppdaterte utgavene av Model S og X. <i>Foto:  Toyota</i>
Styrestikken ligner på hva Tesla presenterte for de oppdaterte utgavene av Model S og X. Foto:  Toyota
  • Romslig: Bilen skal ha stor akselavstand og kort overheng, i likhet med mange andre elbiler. Dette skal bidra til å skape en romslig kupé. Toyota skriver at benplassen i baksetet skal være like god som en stor sedan.
  • Styrestikke: Bz4x får styrestikke i stedet for et vanlig, sirkelformet ratt. Du skal ikke behøve å endre grep på styrestikken. Årsaken kommer i neste punkt:
  • «Steer-by-wire»: Styresystemet i bilen tar vekk den mekaniske linken mellom styrestikken (rattet) og resten av styrefunksjonene. Styringen gjøres elektronisk, og skal ifølge Toyota fjerne påvirkning fra humper og dumper i veidekker, samt bremsing. BIlprodusenten mener dette gjør en mer presis respons tilpasset bilens hastighet og hjulvinkel. 

Trolig ikke faststoff-batterier

Vi får svært få detaljer om bilens drivverk, annet enn at den skal levere «klasseledende effektivitet og konkurransedyktig rekkevidde». Vi ser frem til å teste hva det innebærer i praksis. 

Toyota har tidligere sagt at de skal vise fram et bilkonsept med faststoffbatteri, altså et batteri som ikke inneholder flytende elektrolytt, i 2021. Toyota gir ikke informasjon om batteriet i denne omgang, bekrefter informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til TU. Vi forventer at Bz4x kommer med prismatiske litium-ion-baserte batterier, produsert i samarbeid med Panasonic.

Ifølge Toyota skal batteriet være konstruert slik at bilens rekkevidde også opprettholdes i kaldt klima. Det nevnes ikke om bilen kommer med varmepumpe.

Hålogalandsvegen skal ikke bare bygges kostnadseffektivt, men også klimasmart og med så små naturinngrep som mulig. Værforholdene sist vinter var vekslende, men fremdriften er god. Her fra Løbergsbukta i Gullesfjorden, dronefotografert rett over et tunnelinnslag hvor vegen vil gå videre over en bro.
Les også

Får bonus for å innfri klimakrav

I salg neste sommer

Selv om Toyota var en pionér på hybridbiler, kan ikke det samme sies når det kommer til batterielektriske kjøretøy. I dag tilbyr selskapet ingen batterielektriske personbiler, kun varebilen Proace kommer i batteriversjon. Søsterselskapet Lexus har så vidt kommet på markedet med sin UX300e

BZ-betegnelsen i Bz4x står for «beyond zero». Bilen er den første i en serie beyond zero-biler som ikke skal forurense under kjøring, men også tilby andre verdier. Eksempler på slike verdier er at bilene skal være enklere og morsommere å kjøre enn konvensjonelle biler med forbrenningsmotor. 7 Bz-modeller skal komme på markedet innen 2025. 4x-delen av navnet kan trolig tilskrives at bilen har firehjulstrekk. 

Bilen vises fram i forbindelse med Shanghai Motor Show som arrangeres i disse dager.

Toyota forventer å ha produksjonsversjonen av Bz4x i salg fra midten av 2022, altså om litt over ett år. I Europa forventer Toyota at 10 prosent av salget vil bestå av batterielektriske biler eller hydrogenbiler. 

Her kan du se en 360-omvisning av bilen: 

«Testpilotene» for brenselceller, Gisle André Enstad og Jon Bjarne Strand, gjør klar til ny test.
Les også

Elektrifiserer verdens skipsfart fra Bergen: – Det går så remmer og tøy kan holde

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.