I alle tre tilfeller ble helikoptrene operert av det selskapet Bristow, skriver Bergens Tidende.
I fjor sommer sviktet en motor på et Sikorsky S-92A like etter avgang fra en oljeplattform på Ekofiskfeltet. Der hadde de hentet flere passasjerer. Det ble besluttet å fly på én motor til Stavanger lufthavn.
Høsten 2021 fikk et annet S-92A tap av oljetrykk i hovedgirboksen mens det var på treningsoppdrag. Helikopteret klarte å lande på oljeplattformen.
Og i 2020 var et S-92 på vei tilbake til Sola fra Nordsjøen da det lyste opp varsellamper om tap av oljetrykk i hovedgirboksen. Helikopteret klarte å fly videre til Sola.
Ingen ble skadd i noen av disse ulykkene, mens i gårsdagens ulykke omkom én person.
Leveringsproblemer
Sikorsky S-92 er i praksis enerådende i helikoptertrafikken offshore i Norge.
Samtidig er det kjent at helikopterprodusenten har leveringsproblemer, som blant annet skyldes pandemien og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.
Gjennom høsten har derfor helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til Sikorsky S-92. Flere maskiner er satt på bakken.
Equinor har satt i gang prosessen med å hente inn en ny helikoptertype til norsk sokkel – Leonardo AW 139.
I januar ble det klart at de har tildelt Lufttransport RW AS oppdrag for å operere to nye søk- og redningshelikoptre (SAR) for Troll- og Oseberg-området. Det ene skal også brukes til passasjertransport til og fra Equinors plattformer.
De nye helikoptrene vil likevel først være klare for drift fra 2026.
Vil åpne Flytoget for alle tidligere enn planlagt