I alle tre tilfeller ble helikoptrene operert av det selskapet Bristow, skriver Bergens Tidende.
I fjor sommer sviktet en motor på et Sikorsky S-92A like etter avgang fra en oljeplattform på Ekofiskfeltet. Der hadde de hentet flere passasjerer. Det ble besluttet å fly på én motor til Stavanger lufthavn.
Høsten 2021 fikk et annet S-92A tap av oljetrykk i hovedgirboksen mens det var på treningsoppdrag. Helikopteret klarte å lande på oljeplattformen.
Og i 2020 var et S-92 på vei tilbake til Sola fra Nordsjøen da det lyste opp varsellamper om tap av oljetrykk i hovedgirboksen. Helikopteret klarte å fly videre til Sola.
Ingen ble skadd i noen av disse ulykkene, mens i gårsdagens ulykke omkom én person.
Leveringsproblemer
Sikorsky S-92 er i praksis enerådende i helikoptertrafikken offshore i Norge.
Samtidig er det kjent at helikopterprodusenten har leveringsproblemer, som blant annet skyldes pandemien og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.
Gjennom høsten har derfor helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til Sikorsky S-92. Flere maskiner er satt på bakken.
Equinor har satt i gang prosessen med å hente inn en ny helikoptertype til norsk sokkel – Leonardo AW 139.
I januar ble det klart at de har tildelt Lufttransport RW AS oppdrag for å operere to nye søk- og redningshelikoptre (SAR) for Troll- og Oseberg-området. Det ene skal også brukes til passasjertransport til og fra Equinors plattformer.
De nye helikoptrene vil likevel først være klare for drift fra 2026.
Ber helikopterprodusenten ta grep etter dødsulykke