På E6 gjennom Storfjord og Kåfjord kommuner i Nord-Troms er Larsbergtunnelen, Skardalstunnelen og Isfjelltunnelen oppgradert etter nye krav til sikkerhet. Det forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
De tre tunnelene er blant om lag 200 norske riksvegtunneler Statens vegvesen skal oppgradere, i tråd med EUs nye forskrifter om sikkerhet i tunneler.
– Sikkerhetsoppgradering er omfattende arbeider, men trafikantene vil nok først og fremst legge merke til at tunnelene er blitt lysere og har fått flere nødstasjoner. I tillegg er det imidlertid gjort mye som er mindre synlig for de som passerer, sier byggeleder Rune Karlsen i Statens vegvesen.
- Fylkesvei 53: Hele sju firmaer vil bygge ny tunnel
En rekke ulike tiltak
Larsbergtunnelen i Storfjord kommune har fått nødstasjoner med telefon og brannslukkere. All belysning er byttet ut og det er montert ledelys/rømningslys. Utenfor er det satt opp bommer som kan slippes ned hvis tunnelen må stenge. Det er varsellys ved bommene og kamera slik at Vegtrafikksentralen kan følge med. Gamle skilt er byttet ut. Det er satt opp tekniske bygg på hver side av tunnelen.
– Vi har dessuten skiftet vann- og frostsikring og utført mer brannsikring i tak og vegger. Det er også gjort en betydelig jobb med bergsikring like nord for tunnelen, forteller Karlsen.
Skardalstunnelen og Isfjelltunnelen i Kåfjord har fått flere nødstasjoner med telefon og brannslukkere. De har ledelys/rømningslys, nye stengebommer, varsellys og kamera, og noen nye skilt. All teknisk installasjon i de til sammen sju tekniske byggene er byttet ut. Ved noen av byggene er det nye innkjørsler. Disse to lengste tunnelene har også system for håndtering av brannfarlig væske.
Alle tre tunnelene har nødstyrepanel for nødetatene. Det er nødnett og DAB, men foreløpig ikke mobildekning.
– Vi har lagt til rette for at mobilselskapene kan montere utstyret som trengs, men har ikke noe tidspunkt for når de vil sette dette i drift, sier Karlsen.
- Vegvesen-rapport: Flaskehalsene på Senja kan fjernes for 300 millioner kroner
Arbeidene avsluttes
Noen steder stenges tunnelene helt eller delvis mens oppgraderingen pågår, men her har det stort sett vært trafikkavvikling med ledebilkjøring.
Nå går arbeidene mot slutten, og i disse dager pågår det asfaltering. Dette innebærer manuell dirigering og noe ventetid på vegen. Det kan senere bli mindre arbeider og justeringer av utstyret.
- Borkjerneprøver: En halv kilometer tunnelstein fra E134 havner på museum