Brå bru er lokalisert ca 8 km fra Klett og 14 km fra Flakk fergekai, langs Fv707 i Trondheim kommune. Dagens bru ble bygd i 1933, og er en stålbjelkebru med betongdekke i tre spenn og ca 1,5 kjørefelt, og en total lengde på 53,1 m.
![Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838590/H%25C3%25B8lleslitunnelen2.jpg)
822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner
Tilstanden er kritisk
Bæreevnen til Brå bru har i flere år vært vurdert som kritisk (alvorlighetsgrad: høy) på grunn av korrosjon og riss i betongkonstruksjonen. Brua er smal (føringsbredde 4,5 m), ligger mellom to skarpe kurver, og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.
Det ble utført inspeksjoner i 2006, 2007 og i 2012 som alle avdekket og stadfestet betydelige skader med høy skadegrad på blant annet slitelag, landkar, rekkverk, pilarer og hovedbjelker. Det ble utført mindre reparasjoner av brudekket i 2016, men tilstanden på brua er fortsatt kritisk.
Nybrua blir 12 meter bred
Prosjektet som nå lyses ut består av byggingen av nye Bråbrua, en tre-spenns spennarmert betongbjelkebru på 72 m, samt riving og fjerning av dagens Brå bru.
Brua skal få to kjørefelt og egen gang- og sykkelvei, slik at bruas totale bredde blir 12 meter. I tillegg til brua skal det bygges ca 210 m ny fylkesvei for å koble dagens fylkesvei til den nye brua.
I tilknytning til veien skal det etableres en landbruksavkjørsel, og gjennomføres mindre tilpasninger til eksisterende avkjørsler. Arbeidene skal foregå over en dyp ravinedal med bratte sider, og anleggsområdet ligger i dels skrånende jordbruksterreng.
Byggherre er Trøndelag fylkeskommune, som skal ha en tilbudskonferanse om prosjektet 28. februar. Tilbudsfrist er satt til 27. mars.
![Aller første del av enderekkverket til Hangarbrua er kappet.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840293/f%25C3%25B8rste%2520enderekkverk%2520kuttet.jpg)
Brua lages av deler fra oljeplattform – vedlikeholdsfri i 100 år