Sykkelstien nord for Amsterdam var den første som ble dekket med solcellepaneler. Den 72 meter lange teststrekningen ble bygget av franske Colas i samarbeid med det nasjonale franske solcelleinstituttet. Solaroad ble innviet i slutten av 2014, og et halvt år senere ble prosjektet ansett som en suksess.
Men faktum er at en kvadratmeter av overflatelaget løsnet allerede i 2014, og i januar 2020 var skadene på de centimetertykke solcellepanelene så store at hele solbanen ble fjernet i november samme år. Prosjektet ble dermed sett på som en fiasko.
Et nytt forsøk
Nå gjøres det imidlertid et nytt forsøk på å kombinere sykkelveier og strømproduksjon, også denne gangen i Nederland. I provinsen Noord-Brabant har de nå aktivert to sykkelstier med solcellepaneler som til sammen dekker tusen kvadratmeter.
Håpet er at de skal levere 160 MWh (megawattimer) per år til strømnettet, skriver transportnettstedet Electrek. Med mer enn 3500 kilometer med sykkelveier i Nederland kan tilskuddet av grønn strøm bli stort.
Tynnere dekke
De skal bruke en ny type slitesterke solcellepaneler som kun er noen millimeter tykke. Overflaten er belagt med et materiale som skal gi sykkeldekkene grep.
Teknologien er levert av Wattaway, som har nettopp solveier som sin nisje. Selskapet tilhører Colas Group, som altså også sto for det lite vellykkede forsøket i Nederland, og så langt har Wattaway rundt 40 testanlegg under beltet.
Der tidligere veidekker har levert 119 W/m2 (peak) per år, yter sykkelveiene i Noord-Brabant 160 W/m2 (peak). Wattaway har gjennomført prosjektet sammen med entreprenørselskapet BAM Royal Group.
Artikkelen ble først publisert på Ny Teknik
Professor om Volvo: – Risikerer å bli et uheldig offer i den geopolitiske utviklingen