MARITIM

USAs havarikommisjon vil være med på å undersøke Viking Sky

Og politiet oppretter undersøkelsessak.

Sjøfartsavdelingen i Statens Havarikommisjonen er mandag på plass i Molde for å finne ut hva som galt da Viking Sky fikk motorstans i Hustadvika lørdag. Den amerikanske havarikommisjonen vil også delta i undersøkelsene. Her ankommer cruiseskipet Molde søndag.
Sjøfartsavdelingen i Statens Havarikommisjonen er mandag på plass i Molde for å finne ut hva som galt da Viking Sky fikk motorstans i Hustadvika lørdag. Den amerikanske havarikommisjonen vil også delta i undersøkelsene. Her ankommer cruiseskipet Molde søndag. Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB Scanpix
25. mars 2019 - 09:58

Sjøfartsavdelingen i Statens Havarikommisjonen er mandag på plass i Molde for å finne ut hva som galt da Viking Sky fikk motorstans i Hustadvika lørdag.

– Sjøloven sier i utgangspunktet at vi først skal gjøre undersøkelser dersom et fartøy har gått ned eller der mennesker omkommer, men terskelen er lavere når det dreier seg om passasjerskip. Den høye risikoen skip, passasjerer og mannskap var utsatt for gjorde at vi besluttet å starte undersøkelser, sier avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth i Havarikommisjonen til Bergens Tidende.

USA vil være med

Liseth sier at den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) har meldt seg for å være med på undersøkelsene.

– Det var et stort antall amerikanere om bord. Det er slik at berørte land har anledning til å delta i arbeidet når man har hatt folk om bord i fartøyet som er utsatt for en ulykke, sier han.

Cruiseskipet hadde passasjerer fra mange land, og flere stater kan komme til å melde inn interesse for å delta i arbeidet.

– Vi drar til Molde med tre personer i dag. Vi skal samle sammen alt som finnes av elektronisk informasjon fra skipet. På broen finnes en voyage data recorder (VDR) som vil gi oss innblikk i hva som skjedde der, sier avdelingsdirektøren.

Kommisjonen vil også gjennomgå annen lydinformasjon fra skipet, blant annet fra motorrommet.

– Her er det for eksempel en hel del alarmer og logger som skal gjennomgås. Vi vil samarbeide med politiet om undersøkelsene. For vår del blir dette standard gjennomgang etterfulgt av full rapport om hendelsen, sier avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth.

Oppretter undersøkelsessak

Politiet i Møre og Romsdal har opprettet undersøkelsessak etter motorhavariet.

– Det foreligger ingen mistanke om straffbare forhold i denne saken. Men straffeprosessloven hjemler at det gjennomføres undersøkelser for å avklare årsaken ved en slik hendelse, selv om det ikke foreligger slik mistanke. Her var det et stort skadepotensial. Derfor har vi valgt å se på dette, sier politiinspektør Yngve Skovly i Møre og Romsdal politidistrikt.

I tillegg til denne saken, har også politidistriktet opprettet undersøkelsessak i tilknytning til motorhavariet som lasteskipet Hagland Captain fikk i Hustadvika samme ettermiddag.

Skovly understreker at politiet samarbeider med andre norske myndighetsorganer som gjør undersøkelser i forbindelse med disse to motorhavariene.

– Vi vil ta avhør av de sentralene personene og vi vil også ha folk om bord i båten for å finne ut av hvorfor den fikk motorsvikt. Offiserene er helt sentrale og kanskje ansvarlige nede i maskinrommet, sier politiinspektøren til NTB og legger til at de også vil snakke med losene som var om bord.

Det er foreløpig ikke avgjort hvor avhørene skal foretas. I løpet av mandagen vil politiet skaffe seg en oversikt over passasjerene, blant annet hvor mange som fortsatt er på sykehus og hvor mange som er utskrevet.

Det var 1.373 personer om bord da Viking Skyfikk motorstans ved 14-tiden lørdag. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon. Totalt har 27 personer blitt behandlet på sykehus i Molde og Kristiansund etter hendelsen

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.