Hovedmålet er å sikre bedre driftssikkerhet, skriver samferdselsdepartementet i en pressemelding.
I den samme pressemeldingen skryter Navarsete av at satsingen på vei og jernbane er på historisk høyt nivå. Da har hun åpenbart glemt at da Bergensbanen åpnet 27. november 2009 hadde den kostet mer enn hele det norske statsbudsjettet for det året.
Riktige prioriteringer
Men i Jernbaneverket er man riktig fornøyd. – Et godt statsbudsjett med riktige prioriteringer, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
– I Jernbaneverket er vi særlig fornøyd med at det høye nivået på drifts- og vedlikeholdsmidler opprettholdes. Det gjør det mulig å levere en stadig mer pålitelig jernbane for folk og næringsliv, sier Enger.
Investeringene opp
Av de ti milliardene går 3,9 milliarder til investeringer i jernbaneinfrastrukturen, dette er 22,5 prosent mer enn for 2009.
Regjeringen har valgt å satse på dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger, nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika og mellom Barkåker og Tønsberg. Gevingåsen tunnel får midler, og dobbeltsporet mellom Bergen stasjon og Fløen skal ferdigstilles. Et fjernsytingsprosjekt på strekningen Mosjøen – Bodø får også midler.
Det etterlengtede dobbeltsporet mellom Oslo og Ski får midler til planlegging.
4,4 milliarder er satt av til drift og vedlikehold, det er en økning på 15.5 prosent fra 2009. Dette betyr at planrammene i Nasjonal Transportplan er fulgt, hevder departementet.