ASFALT

Velde satser tungt og grensesprengende på nytt og miljøvennlig asfaltverk

Styret i Enova har gitt tilsagn om investeringsstøtte på 22,2 millioner kroner til Velde Produksjon for et produksjonsanlegg som skal erstatte det eksisterende asfaltanlegget i Mandal. Støtten er gitt under programmet «Fullskala innovativ energi- og klimateknologi».

Modellen anskueliggjør Velde sitt nye asfaltverk fra Benninghoven.
Modellen anskueliggjør Velde sitt nye asfaltverk fra Benninghoven. Illustrasjon: Benninghoven GmbH
Thor Søndenaa
7. apr. 2021 - 07:59

Med 22,2 millioner kroner fra Enova i tilskudd, står Velde Produksjon godt rustet til å bygge sitt nye miljøvennlige og høyteknologiske produksjonsanlegg for asfalt på Brennevinsmyra, et nyetablert industriområde ved den nye tømmerkaia i Mandal.

Velde overtok for en tid tilbake Skanska sitt asfaltverk på Gismerøya i Mandal, og dette blir nå byttet ut med et nyinnkjøpt fra Benninghoven.

Norske søkere forsynte seg grovt under årets tildeligner fra EUs Innovasjonsfond. Seniorrådgiver Ingunn Syrstad oppfordrer nye kandidater til å søke på neste runde for 2025, som åpner 3. desember.
Les også

Norge kan stikke av med flere EU-milliarder

Asfaltverket vil sette en ny standard

Enova kan støtte prosjekter som tar i bruk ny klimateknologi gjennom å tilby risikoavlastning til aktører som har evne og vilje til å gå foran, heter det på Enova sine nettsider.

Markedsdirektør i Enova, Øyvind Leistad <i>Foto:  Enova</i>
Markedsdirektør i Enova, Øyvind Leistad Foto:  Enova

 – Velde er en foregangsbedrift som ønsker å ta i bruk innovativ teknikk for å redusere klima-avtrykket fra asfaltproduksjonen. Å være først ut med nye teknologiske løsninger er både kostbart og innebærer risiko, påpeker markedsdirektør i Enova, Øyvind Leistad.

Han er begeistret for tiltaket og trekker spesielt fram at det nye asfaltverket både vil bruke resirkulert asfalt i produksjonen og klimavennlig trepellets til oppvarming.

 – Det er et poeng å redusere utslipp i hele produksjonskjeden, presiserer han og håper at Velde sitt nye verk vil sette en ny standard for asfaltprodusentene.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) har godkjent at Norge støtter Ukraina med 570 millioner fra Nansen-programmet til droner og luftvern, som skal beskytte Ukraina fra russiske angrep
Les også

Norge donerer droner og luftvern til Ukraina

Asfalt som legges må kunne resirkuleres

 – Både Statens vegvesen og andre må være villige til å ta i bruk resirkulert asfalt i produksjonen av ny, sier han videre og viser til at i 2019 ble det lagt ut ca. 7,7 mill. tonn ny asfalt, mens bare rundt 1,2 mill tonn ble samlet inn til resirkulering.

 – Det må også komme et krav om at den asfalten som nå blir lagt, må være egnet for resirkulering.

 – Velde er en innovatør. Derfor er dette prosjektet midt i blinken for Enova sin målsetting om å gi støtte til dem som går foran og bidrar til innovasjon, legger til rette for videre spredning av teknologien og samtidig tar på seg risikoen ved å være innovative.

Hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen med Enova-støtte.
Les også

Deler ut nær 800 millioner til hydrogenprosjekter

Går for bærekraftig og miljøvennlig produksjon

 – Med innovasjon, nysgjerrighet og investering i moderne teknologi skal Velde stå for en mest mulig bærekraftig og miljøvennlig produksjon, sier konsernleder i Velde Industri AS, Egil Velde, til Veier24. Han er strålende fornøyd med at styret i Enova har gitt tilsagn om investeringsstøtte på 22,2 mill. NOK og forteller mer enn gjerne.

Konsernleder i Velde Industri AS, Egil Velde <i>Foto:  Claus Skålevik, Motto Design</i>
Konsernleder i Velde Industri AS, Egil Velde Foto:  Claus Skålevik, Motto Design

– Asfaltverket er en såkalt RPP – Recycling Priority Plant - som vi setter opp i forbindelse med at vi etablerer oss og satser i Agder. Vi investerer i den beste teknologien vi fant innen miljø og gjenvinning. Kvalitetssikring gjennom hele verdikjeden i produksjonen står sentralt.

– Det vil igjen kreve at vi som produsent legger inn mer ressurser for å oppnå den ønskede miljøgevinsten. Staben ved verket må økes, behovet for lab-tjenester er større og vi trenger f.eks. tilgjengelig innendørs lagerplass for råvarene – resirkulerbar asfalt.

Northrop B-2 Spirit er blant de store bombeflyene som vil ha nytte av ny rullebane på Ørland flystasjon. Her er et slikt fly avbildet på nettopp Ørland flystasjon ved en tidligere anledning.
Les også

Snart blir det lettere for disse å ta av og lande i Norge

Resirkulert holder samme kvalitet som ny

Det nye asfaltverket er designet for å levere et ferdig kvalitetsprodukt basert på en større andel resirkulert asfalt. Velde forklarer ivrig om de tekniske nyvinningene som kjennetegner verket - hele veien fra den brukte asfalten som først går gjennom en granulator der mengden finstoff blir minimalisert og til den ferdige lavtemperaturasfalten som kommer ut.

 – Energisparing er bl.a. ivaretatt ved at den knuste massen blir lagret under tak for å unngå en kraftkrevende tørkeprosess. Overskuddsvarme fra selve verket blir gjenvunnet til ny bruk i produksjonen.

– En ny metode for indirekte oppvarming av parallelltrommelen ved hjelp av pellets åpner for høyere trommeltemperatur uten at bindemiddelet blir skadet/svidd – som kan forekomme ved direkte oppvarming inne i selve trommelen. En gjenvinningsgrad på opp mot 90 prosent er mulig bl.a. fordi den resirkulerte massen kan holde en høyere temperatur inn i mikseren.

Norske huseiere kan ikke vente å få tilskudd til batterikjøp med det første.
Les også

Strømstøtte, men ikke batteristøtte: – Norge er i en særstilling

Skal være fullt ut konkurransedyktig

Verket er spesialkonstruert for håndtering av den klebrige massen fra trommelen. I motsetning til tradisjonell produksjon der råvarene føres skrått inn, faller den resirkulerte massen loddrett ned i mikseren. Mens verket også har en tradisjonell skrå bane som fører blandinger av jomfruelige tilslagsmaterialer inn til mikseren.

 – Lab’en sine oppgaver er bl.a. å kontrollere kvaliteten på stein i den resirkulerte massen og å teste penetrasjonen på oljen i bindemiddelet. En viss tilførsel av et «foryngelsesmiddel» er nødvendig ettersom all asfalt som ligger ute på veiene alltid oksideres, sier Velde.

 – Målsettingen er at vår resirkulerte asfalt skal være fullt ut konkurransedyktig på markedet.

– Uten dette bidraget fra Enova hadde vi ikke kunnet investert i dette flunkende nye og miljøvennlige produksjonsanlegget. Nå ser vi bare fram til å komme i gang. Håpet er å kunne starte produksjonen i august i år, sier Egil Velde med et bredt smil til slutt.

Den første strømmasten på Vestkystlenken ble reist i mars 2024, noe som er flere år etter den opprinnelige tidsplanen.
Les også

Forsinkelser koster danske strømbrukere milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.