ELBIL

Vi tester Tesla Model 3 som familiebil

Slik er den på langtur med tre barn i baksetet.

Tesla Model 3 har relativt lavt forbruk.
Tesla Model 3 har relativt lavt forbruk. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
2. mai 2019 - 19:00

Den har hatt en litt trang fødsel, men nå er den godt etablert også i Norge. Tesla Model 3 er i ferd med å seile opp som den nye folkemodellen her i landet.

Det kunne i alle fall se sånn ut i mars da det ble levert 5 315 eksemplarer. I april var leveransen langt mer edruelig, med 721 biler.

Men med relativt lav inngangspris ligger den an til å bli en populær familiebil – selv om man må inngå en del kompromisser.

Model 3 skiller seg veldig fra det som tidligere har vært den klassiske norske folkebilen; stasjonsvogna.

En norsk folkebil skal ha plass til hele familien, ski på taket, romslig bagasjerom og plass til Fido. Den skal også kunne trekke en tilhenger de gangene det behovet melder seg.

Tesla Model 3 kan ikke oppfylle alle disse kravene. Men kan du nedgradere schæferen til en chihuahua og ordne deg på andre måter når du har behov for tilhenger, kan det likevel fungere for mange.

Det er åpenbart at dette ikke er en løsning som vil passe alle. 

Vi ville finne ut hvordan det fungerte for oss, og tok med oss Model 3 på en reise fra Bergen til Sunnmøre. 

Tesla Model 3 har bagasjerom under panseret. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 har bagasjerom under panseret. Foto:  Marius Valle

I bilen skulle vi være to voksne foran, og tre barn i ulike barneseter i baksetet, aldersgruppe fra null til seks år for de yngste.

Vi skulle ha med alt vi trengte av bagasje, og enda litt til. 

Deretter skulle vi komme oss frem helst med så få ladestopp som mulig. Europavei 39 har tross alt mange nok fergestopp som det er, om man ikke i tillegg skal stå og lade mellom fergeturene. 

Kartet viser energiforbruk på tur fra Brattvåg til Askøy

Bilen

Rekkevidden er i praksis opp mot 500 kilometer. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Rekkevidden er i praksis opp mot 500 kilometer. Foto:  Marius Valle

Bilen vi testet var en såkalt Long Range-utgave. Det er en versjon med firehjulstrekk og en rekkevidde oppgitt til 560 kilometer.

Den var utstyrt med vinterdekk under vår test.

Testbilen var ikke utstyrt med Teslas førerstøttesystem Autopilot, som senere har blitt standard på alle nye biler.

Vis mer

Vi skal derfor ikke mene noe om hvor godt dette fungerer.

Kvaliteten

Det er ingen tvil om at bilen fremstår som en sportslig liten sak. Du sitter lavt, og bilen har aerodynamisk utforming. Den går like fort som den ser ut til, kan man kanskje si.

Ved første øyekast oppleves Model 3 også som en premiumbil. Interiøret er svært mininalistisk, setene er i skinnimitasjon, og det er i det hele tatt et ganske lekkert sted å sitte. 

Det er likevel en godt kjent sak at Tesla må tåle en del kritikk for kvaliteten. Og det var da vi begynte å se etter at vi så at det var en del rusk også her.

Innvendig i bilen var pakningen rundt førerdøråpningen ikke helt perfekt tilpasset. Den krøllet seg litt.

Vi kikket på glasstaket utvendig, og oppdaget at det nok var limt litt skeivt på.

Luken som skjuler ladeluken gikk ikke i flukt med resten av baklykten (den er i praksis en del av lykten). 

Vi kunne sverge på at det var ulyder i bilen, en slags hul blikklyd, som vi ikke klarte å plassere. Den kom nå og da. Først da undertegnede prøvesatt baksetet, gikk det opp for meg hva lyden er; gulvet i baksetet virker å være av noe tynt metall.

Tesla Model 3 har minimalistisk interiør. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 har minimalistisk interiør. Foto:  Marius Valle

Skjermen går i svart

I tillegg gikk skjermen støtt og stadig i svart. Se for deg et nettbrett som kræsjer og restarter seg selv. Hadde det skjedd en gang eller to skulle vi tilgitt det, men i denne bilen skjedde det kanskje en gang i timen, om ikke oftere. 

Det er ikke helt på stell når skjermen skal forsyne føreren med alle opplysninger. Hvor fort man kjører kan man jo da bare gjette seg frem til. Ikke helt heldig i en forbikjøringssituasjon for eksempel. 

Skjermen gikk stadig i svart, og restartet seg.
Skjermen gikk stadig i svart, og restartet seg.

Og mens man bruker GPS og kommer til et veikryss med svart skjerm, er det spennende å se om man gjettet riktig.

Når skjermen går i svart og starter på nytt går det mellom 20 og 30 sekunder før den er tilbake. 

Når det er sagt, så er alt som før når det er på plass igjen, med unntak av at den beregner kjørerute på nytt.

Det er en åpenbar programvarebug, og vil nok fikses med en oppdatering. Men følelsen av at det er snakk om at Model 3 er en premiumbil, dempes ganske kjapt. 

Det kan være fristende å sammenligne med BMW 3-serie, men noe lignende koster minst 100.000 kroner mer enn Model 3, så det er kanskje ikke en fair sammenligning.

Tesla har en svært fleksibel returordning, som lar det returnere bilen etter en uke. Er du ikke fornøyd kan du altså levere den tilbake og få pengene i retur.

På den annen side er bilen ren moro å kjøre. Det vil trolig veie opp for eventuelle kvalitetsproblemer for mange. 

Som familiebil

Model 3  er ingen stasjonsvogn, men en sedan med et godt gammeldags bagasjerom med koffertlokk. Å dra på langtur med en bil som dette er dermed en annen øvelse enn å laste opp undertegnedes Volvo stasjonsvogn.

Til vår test måtte derfor hundene parkeres. 

Med tre barn må det også planlegges. Baksetet er ikke bredt nok til at tre voksne kan sitte komfortabelt. Det betyr ikke at det er dårlig plass, men det er ikke tre fulle seter i bredden her.

Tre barn i baksetet i Model 3. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tre barn i baksetet i Model 3. Foto:  Marius Valle

Barna er i alderen 0, 5 og 6 år. Dermed er det behov for ett bakovervendt nyfødtsete med base, og to større bilstoler. Tre bilseter i baksetet på en Model 3 er en utfordring.

Det førte til at eldstemann fikk oppgradert sin bilstol til en ny og smal variant fra Volvo. Da gikk det, men det ville vært å pynte på sannheten om vi påstod at det var god plass. 

I tillegg var det bare å glemme å bruke ISO-fix til å feste barnesetene med. Ved å bruke belte, som alle bilstolene også kan brukes med, blir det plass til alle tre.

Løsningen hadde vært å kjøpe barneseter ene og alene til denne bilen, og finne en kombinasjon av to smale beltestoler og en bakovervendt stol.

Litt for trangt

Vi opplevde at det var litt i trangeste laget med tanke på å feste setebelte. Det gikk greit i det midterste setet, som har et spennefeste som er forlenget. I det ytterste setet på venstre side var det imidlertid svært upraktisk, siden festet er i flukt med bilens sete.

Her kunne det vært aktuelt med en setebelteforlenger, eventuelt å få modifisert festet om det er mulig.

Tesla Model 3. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3. Foto:  Marius Valle

Uten spesielt smale bilstoler, tror vi at de fleste vil oppleve det som upraktisk med tre barn bak i en Model 3. For når barnet i midten skulle inn og ut, måtte også barnet ytterst flytte seg. Klarer du å unngå dette, så skal det gå.

Når det er sagt; Med to barn bak er det mer enn god nok plass. Faktisk kan du med bakovervendt barnesete likevel ha setet så langt bak at passasjer i forsete har plass til en middels stor hund i fotbrønnen. Ikke noe å kjøre på lange turer med, men i en knipe går det.

Selv var jeg ganske fornøyd med bakseteplassen. Helt til jeg senere prøvde samme barnesetekonfigurasjon i den lille Renault Zoe.

Det gikk bra der også – og det var hakket enklere å feste setebeltene, da de ikke er felt ned i seteputen.

Så til syvende og sist kan vi si at Model 3 ikke har unikt god plass i baksetet.

Bagasjeromsplass

Enkelt og greit; Denne bilen hadde plass til at vi ville ha med oss. Vår pakkliste bestod av følgende:

  • 3 stk «håndbagasje»-kofferter
  • 1 mindre barnekoffert
  • 1 barnevogn inkludert sovedel
  • 1 stor bag med sengetøy og håndklær
  • 1 eske på 100 x 20 x 15 cm med skjørt innhold
  • Diverse poser
  • Diverse leker

Alt fikk plass i bagasjerommet, men bagen med håndklær og sengetøy som ble plassert i bagasjerommet foran i bilen. Det var i realiteten ikke behov for å ha noe bagasje i kupeen i tillegg.

Det kunne kanskje vært greit å ha en bag eller to bak forsetene likevel, slik at de eldste barna hadde hatt noe å hvile føttene på.

Den store esken vi hadde med hadde innhold som måtte behandles forsiktig. Uten denne, kunne vi ganske lett ha stappet mer bagasje i bagasjerommet. Vi måtte spille litt Tetris for å få det til.

Tesla Model 3. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3. Foto:  Marius Valle

Det som er særlig nyttig er at det er et stort rom under gulvet i bagasjerommet. Her er det plass til to kofferter alene, og en del mindre saker og ting i tillegg.

Bagasjerommet har en total plass på 425 liter. Det er på ingen måte gigantisk, men sammenlignet med Kia e-Niro som har 451 liter, er det slett ikke galt.

Men en romslig stasjonsvogn kan gjerne ha bagasjerom som gir enda et par hundre liter. 

Ulempen er at Model 3 er lite fleksibel når det kommer til bagasjeplass. Biler som ikke har et adskilt bagasjerom, kan gjerne få plass til gjenstander som er bredere enn bilen om de vippes opp. I denne bilen er du avhengig av at det faktisk kan tres inn bakluken, selv om du legger ned baksetene.

Bilen har dessuten en fastmontert hattehylle som er en del av karosseriet. Det vil derfor aldri være forsvarlig å frakte hunder i dette bagasjerommet med mindre bakseteryggen er nede.

Forbruk

Til sist var spørsmålet hvordan forbruket var.

Tesla Model 3 har relativt lavt forbruk. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 har relativt lavt forbruk. Foto:  Marius Valle

Bilen gikk på 18 tommers originale felger med hjulkapsler som reduserer forbruket, utstyrt med Nokian Hakkapeliitta R3 (235/45/18 98T XL). Dekkene har relativt lav rullemotstand, da de har drivstoffeffektivitetklasse B.

Vi har ikke noen referansemåling med sommerdekk.

Det er en klar forskjell på forbruket når du kjører alene og når bilen er lastet med gods og folk.

Med full bil fra Askøy utenfor Bergen til Brattvåg i Haram var forbruket 16,3 kilowattimer per 100 kilometer. På returen ble forbruket 16,2 kWh/100 km. Total kjørelenge var 1064 kilometer.

Til sammenling: Med tom bil fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli endte forbruket på 14,1 kWh/100 km. Total kjørelengde var 441 kilometer. 

Dette antyder et forbruk som er 15 prosent høyere på langtur med full bil. 

Rekkevidde

Oppgitt rekkevidde er 560 kilometer. Det er kanskje mulig å oppnå om du kjører i moderate hastigheter uten stigninger.

I praksis er rekkevidden opp mot 500 kilometer under gode kjøreforhold. Bilen oppga 495 kilometer da den var helt oppladet, og vi opplevde at dette var rekkevidden vi fikk.

Det skal da sies at bilen estimerer rekkevidde på bakgrunn av kjøringen din, og at det ikke er så rart at det stemmer godt når vi stort sett bare bedrev langkjøring.

50 mil bør være nok til å kjøre mellom Bergen og Oslo via Hardangervidda dersom du kjører pent. Men det vil selvsagt variere med ulikt føre og annet.

Trenger du å stoppe og lade, kan selv en ti minutters strekk på beina og en kaffetår være det som skal til for at du komfortabelt og bekymringsløst kommer hele veien frem ti målet.

Å slippe å stoppe og lade til stadighet, og å slippe særlig planlegging av ladestopp, er befriende. Sånn sett opplever vi Model 3 Long Range som like praktisk som en bil med forbrenningsmotor.

Lading

En av Teslas fordeler er ladestasjonene Supercharger. Disse er plassert på strategiske steder landet rundt, og lar deg lade Model 3 med noe over 120 kilowatt. 

Supercharger i Sandane. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Supercharger i Sandane. Foto:  Marius Valle

Ulempen er at det på mange ladeplasser bare er et fåtall ladestasjoner med CCS-kontakt som Model 3 benytter. Ladestasjonene deler også parvis effekt, slik at du kan oppleve å få svært lav ladeeffekt når du kobler deg til.

Vi skal passe på å understreke at dette bare bare var et problem ved Tesla-stasjonen ved Telemarksporten, hvor det var ganske mange biler da vi skulle lade der.

Ved ladestasjonen i Lavik ved Sognefjorden var det kun to Model 3-uttak, og det ene fungerte ikke. Heldigvis var vi eneste Model 3 her.

Flere uttak for Model 3 hadde absolutt vært å foretrekke.

En svært velkommen fordel Model 3 har, som de andre modellene ikke har, er CCS-kontakten for hurtiglading. Dermed kan du enkelt og greit stille deg ved en vanlig hurtiglader om det skulle være Tesla-kø på Supercharger. Ingen svindyr overgang er nødvendig.

Da må du regne med å lade med 50 kilowatt de aller fleste steder, men det er tross alt bedre å lade med 50 kilowatt enn å stå i kø og lade med null.

Dyrt å bevege seg utenfor økosystemet

50 kilowatt og høy pris på ladestasjon åpen for alle. <i>Foto:  Marius Valle</i>
50 kilowatt og høy pris på ladestasjon åpen for alle. Foto:  Marius Valle

Supercharger er å foretrekke, da det både er billigere og som regel raskere enn å lade andre steder.

Det kostet 90,10 kroner å lade 54 kilowattimer på 37 minutter. 

Til sammenligning måtte vi ut med 112 kroner for å lade i 27 minutter og få 22 kilowattimer hos Grønn Kontakt i Volda.

Tre ganger dyrere og med lavere effekt, med andre ord.

Vi observerte for øvrig at effektprofilen er slik at vi bare får effekt på over 100 kilowatt frem til omtrent 55 prosent kapasitet. Deretter faller det. 

Ladeprofilen i grafen over er basert på et lite antall datapunkter notert under lading av bilen. Den hadde varmt batteri under lading.

Tesla Model 3 på lading. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 på lading. Foto:  Marius Valle

Ved lading på hurtiglader som leverer 50 kilowatt er ladeprofilen mer eller mindre flat opp til omtrent 80 prosent, når bilen begynner å redusere effekten.

Tesla Model 3 har for øvrig aktiv temperaturkontroll, og holder batteriets temperatur innenfor et visst intervall for å gi optimal ladeeffekt.

Oppsummert

Er Tesla Model 3 en familiebil som også fungerer på langtur?

Det er den åpenbart, og vi tipper det gjelder mange familier her i landet.

Tesla Model 3 vil fungere som familiebil for mange. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 vil fungere som familiebil for mange. Foto:  Marius Valle

Du får plass til tre barn i baksetet om du må. Om det er komfortabelt må hver enkelt familie vurdere, men det går. 

Om det er to personer foran og to bak, er dette en romslig bil for de fleste. 

Vi liker spesielt godt at vi fikk plass til all bagasjen vi hadde behov for å ha med oss. Vi kunne hatt med oss mer, om vi hadde pakket smartere.

Skulle dette bli for lite er et takstativ med takboks løsningen. Det vil koste noe rekkevidde, uten at vi kan si hvor mye.

At vi opplever litt rusk her og der legger en demper på opplevelsen. Særlig at skjermen går i svart støtt og stadig.

Tesla Model 3 på landevei. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 på landevei. Foto:  Marius Valle

Hadde vi lagt en halv million kroner på bordet hadde vi nok også stusset litt på ting som går på byggekvalitet, som tilpasning av glasstak og slikt. Akkurat denne bilen var nok ikke blant de verste eksemplene etter hva vi har observert i sosiale medier.

Men bilen er god å kjøre, er sprekere enn langt dyrere bensinbiler, og oppleves både minimalistisk og praktisk.

Til prisen – Model 3 begynner på 367.000 kroner – er den tross sine feil svært attraktiv i denne klassen. Og ventetiden er langt unna det du kan forvente fra mange andre bilprodusenter.

Vær imidlertid oppmerksom på rekkevidden er en del lavere for den billigste utgaven, og at den ikke har firehjulstrekk.

Da er biler som Kia e-Niro, Hyundai Kona og Nissan Leaf med stort batteri attraktive alternativer, som ligger i samme leie både på pris og rekkevidde.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.