Utslippene fra hver enkelt bil er på vei ned, men de samlede utslippene fra veitrafikken øker fordi antallet biler hele tiden øker.
Derfor vil miljøverminister Erik Solheim forby de såkalte "verstingbilene", de bilene med høyest utslipp av CO2.
Skifte ut
- Vi må raskt påskynde overgangen fra dagens bilpark til en klimavennlig bilpark, sier Solheim til Aftenposten.
Et forbud betyr at titusenvis av biler kan bli forbudt om noen år.
Solheim ser for seg at forbudet vil bli mot å selge biler som slipper ut mer enn en viss fastsatt mengde CO2. I praksis betyr det at de største diesel- og bensinslukerne blir forbudt å selge i Norge.
Øke drivstoffprisen
Statsråden ser også for seg betydelige avgiftslettelser utover det som er gjennomført i dag, med elbiler, hybridbiler og for biler med lavt drivstofforbruk.
Bensin- og dieselprisen vil øke kraftig, men det vil ha begrenset utgiftsøkning for folk flest fordi bilene vil bruke mindre bensin.
I 2007 slapp biler og lastebiler ut 10,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter, tre prosent mer enn året før. Dette er totalt 19 prosent av Norges utslipp.