KLIMA

Vil forenkle CO2-lagring

Nemo Maritime i Stavanger ønsker å gjøre transport og lagring av CO2 enkelt og kostnadseffektivt.

Ole Johan Østvedt (t.v) i Neo Maritime forteller at de ser på skip som kan frakte 100.000 tonn.
Ole Johan Østvedt (t.v) i Neo Maritime forteller at de ser på skip som kan frakte 100.000 tonn. Foto: Beate Johnsen
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
16. mai 2024 - 17:00
Background image blurred
Teknisk sett

Teknisk sett

En podkast om teknologi, av Teknisk Ukeblad

Gå til podkasten

Stavanger-baserte Nemo Maritime vil bidra til å gjøre transport og lagring av CO2 kostnadseffektivt og fleksibelt. I motsetning til Langskip, som skal tilby fullskala CO2-håndtering med hele verdikjeden, fokuserer Nemo Maritime på transport og injeksjon av CO2

Basert på shuttletankere

Nemo Maritimes idé er å bruke det samme prinsippet som mange operatører i Nordsjøen lenge har benyttet seg av, nemlig shuttletanker-prinsippet. I motsetning til Langskip, som baserer seg på å frakte CO2 i rør ut til deponiet, vil Nemo benytte ombygde shuttletankere for å hente klimagassen rundt om fra havner der det måtte være behov for frakt og injeksjon. 

Nemo tar altså ikke mål av seg verken å opprette CO2-lagre på land eller å etablere CO2-lagre under havbunnen. De skal tilby fleksibilitet ved at ombygde shuttletankere kan hente CO2 der det trengs for å injisere gassen i reservoarer der det måtte være praktisk, mulig og økonomisk. Slikt sett tilbyr selskapet ett ledd mindre enn hva Northern Lights gjør. Til gjengjeld er altså Nemo fleksibel med hensyn til hentested for klimagassen og beliggenheten på deponiet som skal brukes. 

Må få kostnadene ned

For å få sving på lagring av CO2 må kostnadene forbundet med aktiviteten ned. Og det er nettopp her, i kombinasjon med fleksibilitet, at Nemo Maritime mener de har funnet en god kombinasjon. 

I ukens podkast kan du høre geolog og executive vice president Ole Johan Østvedt i Neo Maritime fortelle om løsningen de har på gang. Om optimal trykk for transport om bord på de ombygde tankerne og mye annet spennende forbundet med den ambisiøse og viktige satsingen.

 – Vi ser på skip som kan frakte 100.000 tonn, er blant det han forteller.

Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.
Les også

Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.