For å sikre at de holder seg helt i front i elbilutviklingen, skal Hyundai utvikle nye elbiler i et usedvanlig høyt gir: De skal lansere nye generasjoner hvert andre år.
Det kom frem under et arrangement ved Hyundais forsknings- og utviklingssenter i Sør-Korea i forrige uke.
Leder for øko-kjøretøy hos Hyundai, Ahn Byung-ki, sa at takten på teknologiske fremskritt innen batterikjøretøy kommer til å øke betraktelig de neste årene, skriver Automotive News.


Kina er største konkurrent
Hyundai venter at konkurransen først og fremst kommer til å komme fra et vell av nye kinesiske rivaler, i tillegg til aktører som Tesla med sin Model 3 og General Motors med sin Opel Ampera-e.
Derfor må Hyundai utvikle nye biler i et svært høyt tempo. Produsentens introduserer vanligvis nye generasjoner av sine øvrige bilmodeller hvert sjette år.
- Over 20 nye elbiler på vei: Dette vet vi om lansering og rekkevidde
To år er lenge for en elbil
– Elektriske kjøretøy endrer seg veldig raskt. Fra et konvensjonelt ståsted er to eller kanskje halvannet år ikke egentlig så lenge. Men i elbil-industrien er det ganske lenge. Vi må være klare for nye generasjoner hvert andre år, sa Ahn.

Han mener at det ikke har vært særlige dramatiske endringer i elbilverdenen de siste seks årene.
Etter at kinesiske bilprodusenter har kommet på banen, har de imidlertid ledet utviklingen. Ahn peker på at det finnes nesten 200 elbil-tilknyttede selskaper i landet.
Kinas proteksjonisme gjør at de som vil selge elbiler i Kina må benytte seg av fremdriftssystemer med komponenter utviklet av kinesiske leverandører.
Dette har gjort at kinesiske leverandører har tatt en lederrolle innen utvikingen av motorer og kraftelektronikk.
400 kilometer i 2020
Hyundais første elbil, Ioniq, kommer i salg i år. Denne har et 28 kilowattimers batteri, og en NEDC-rekkevidde på 280 kilometer. Deretter skal de lansere en elbil med 320 kilometer rekkevidde i 2018.
I 2020 er planen å lansere en ny bil, med 400 kilometer rekkevidde.
Konsernet, som også inkluderer Kia og Genesis, skal til sammen lansere åtte elbiler innen 2020, skriver Automotive News.


Ahn er ikke redd for at hurtige produktsykler vil kannibalisere salget av eldre generasjoner. Nye biler vil komme med større batteri, og kommer dermed til å bli dyrere.
Ahn sier også at nye biler med lengre rekkevidde ikke nødvendigvis skal konkurrere med Tesla og andre premiummerker. De vurderer imidlertid også å gå inn i dette segmentet via premiummerket Genesis.
- Les flere saker om elbil.