For å sikre at de holder seg helt i front i elbilutviklingen, skal Hyundai utvikle nye elbiler i et usedvanlig høyt gir: De skal lansere nye generasjoner hvert andre år.
Det kom frem under et arrangement ved Hyundais forsknings- og utviklingssenter i Sør-Korea i forrige uke.
Leder for øko-kjøretøy hos Hyundai, Ahn Byung-ki, sa at takten på teknologiske fremskritt innen batterikjøretøy kommer til å øke betraktelig de neste årene, skriver Automotive News.
Kina er største konkurrent
Hyundai venter at konkurransen først og fremst kommer til å komme fra et vell av nye kinesiske rivaler, i tillegg til aktører som Tesla med sin Model 3 og General Motors med sin Opel Ampera-e.
Derfor må Hyundai utvikle nye biler i et svært høyt tempo. Produsentens introduserer vanligvis nye generasjoner av sine øvrige bilmodeller hvert sjette år.
- Over 20 nye elbiler på vei: Dette vet vi om lansering og rekkevidde
To år er lenge for en elbil
– Elektriske kjøretøy endrer seg veldig raskt. Fra et konvensjonelt ståsted er to eller kanskje halvannet år ikke egentlig så lenge. Men i elbil-industrien er det ganske lenge. Vi må være klare for nye generasjoner hvert andre år, sa Ahn.
![Ioniq må konkurrere med Hyundais neste elbil med Model 3-rekkevidde allerede om to år. <i>Foto: Hyundai</i>](https://images.gfx.no/290x/1816/1816549/1200048766.jpg)
Han mener at det ikke har vært særlige dramatiske endringer i elbilverdenen de siste seks årene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Etter at kinesiske bilprodusenter har kommet på banen, har de imidlertid ledet utviklingen. Ahn peker på at det finnes nesten 200 elbil-tilknyttede selskaper i landet.
Kinas proteksjonisme gjør at de som vil selge elbiler i Kina må benytte seg av fremdriftssystemer med komponenter utviklet av kinesiske leverandører.
Dette har gjort at kinesiske leverandører har tatt en lederrolle innen utvikingen av motorer og kraftelektronikk.
400 kilometer i 2020
Hyundais første elbil, Ioniq, kommer i salg i år. Denne har et 28 kilowattimers batteri, og en NEDC-rekkevidde på 280 kilometer. Deretter skal de lansere en elbil med 320 kilometer rekkevidde i 2018.
I 2020 er planen å lansere en ny bil, med 400 kilometer rekkevidde.
Konsernet, som også inkluderer Kia og Genesis, skal til sammen lansere åtte elbiler innen 2020, skriver Automotive News.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Ahn er ikke redd for at hurtige produktsykler vil kannibalisere salget av eldre generasjoner. Nye biler vil komme med større batteri, og kommer dermed til å bli dyrere.
Ahn sier også at nye biler med lengre rekkevidde ikke nødvendigvis skal konkurrere med Tesla og andre premiummerker. De vurderer imidlertid også å gå inn i dette segmentet via premiummerket Genesis.
- Les flere saker om elbil.