ELEKTRISK

Viser frem verdens raskeste elbil

Har du 30 millioner å bla opp for en elbil? Da kan Aspark Owl være noe for deg.

En tidlig versjon av Owl, vist på Paris-messen i 2018.
En tidlig versjon av Owl, vist på Paris-messen i 2018. Foto: Alexander Migl [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
11. nov. 2019 - 19:00

Nå skal teppet røskes av det som sies å være verdens raskest akselererende elbil. Etter fem års utvikling er japanske Aspark klar for å vise frem produksjonsversjonen av Owl, og det hele skal skje på bilshowet i Dubai tirsdag. 

Aspark har kun sluppet noen få, hemmelighetsfulle bilder av den ferdige bilen. <i>Foto:  asparkcompany.com</i>
Aspark har kun sluppet noen få, hemmelighetsfulle bilder av den ferdige bilen. Foto:  asparkcompany.com

Knuser Formel 1-biler 

Prestasjonene er det ingenting å si på. Ifølge produsenten skal Owl kunne sprinte fra 0-100 km/t på bare 1,89 sekunder. I så fall gruser den både de aller fleste Formel 1-biler og Teslas kommende Roadster, som ifølge Teslas hjemmeside skal bruke 2,1 sekunder på samme reisen.

Billig blir Owl ikke - den under én meter høye hyperbilen koster deg 2,9 millioner euro - rundt 30 millioner kroner.

Slik så den ut på et tidligere tidspunkt:

Japansk-italiensk råskinn

Utviklingen har foregått i Japan, men selve produksjonen av hyper-elbilen er lagt til italienske Manifattura Automobili Torino, som produserer spesialbiler i små serier. Tidlige konseptbiler av Owl er vist frem tidligere, men dette blir første gang det endelige resultatet kan sees. 

Masanori Yoshida er sjef for Aspark, og er nå klar til å vise frem bilen. <i>Foto:  asparkcompany.com</i>
Masanori Yoshida er sjef for Aspark, og er nå klar til å vise frem bilen. Foto:  asparkcompany.com

Owl har en monocoque-konstruksjon i karbon, og hele bilen skal kun veie rundt 850 kilo. Toppfart og andre spesifikasjoner er ennå ikke lett å bli klok på, i hvert fall frem til Aspark-sjef Masanori Yoshida presenterer bilen i Dubai. 

På hjemmesiden til Manifattura Automobili Torino står det at bilen har to elmotorer, en på hver aksel, som til sammen byr på 430 hk. Bilen skal ha toppfart på rundt 280 km/t. Energiforsyningen skal komme både fra batterier og fra superkondensatorer

Men ifølge nettstedet Autofutures skal uglen være utstyrt med fire motorer som sammen gir minst 880 kW - tilsvarende minst 1150 hestekrefter. Samme nettsted hevder at Owl har en rekkevidde på over 300 WLTP-kilometer. 

Kun 50 eksemplarer

Det som imidlertid er helt sikkert, er at Owl neppe blir å se ofte på veien. 

Bilen skal kun produseres i 50 eksemplarer, og er du kjapp ute med bestillingen så er det faktisk ikke så lenge til bilen er klar: Leveransene begynner i april neste år.

Administrerende direktør Harald Solberg i Norsk Industri har ikke noe imot kjernekraft, men er  redd det kan bli en politisk sovepute om vi skal vente på utredninger.
Les også

Kjernekraft: Viktig å oppklare misforståelser som Hesthammers logikk baserer seg på

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.