Ingeniørene på Kongsberg la ned våpnene for noen år siden. Det kan mange levende være glad for.
Kreativiteten brukes på å opprettholde og forlenge livet til flere bedrifter.
Ut fra gamle Kongsberg Vaapenfabrikk skjøt en av flere viktige knopper, for en mannsalder siden: Kongsberg Automotive (KA). Dagens KA har to individuelle grener: KA og Kongsberg Devotek.
Rykkfri giring
Det ansatt-eide Devotek har gjort seg til ingeniørtett spesialist på mer eller mindre automatiske girsystem for personbiler.
Fra en håndfull ansatte har bedriften vokst til 75, med kunder helt borte i Japan.
Det er særlig dobbeltclutch-løsningene som er attraktive, fordi de girer helt mykt: Neste gir ligger inne og kobles rykkfritt inn via sin egen clutch.
Framtidsgiring
Dette er tekniske løsninger som man vil få se i familiebiler allerede på Parisutstillingen om fire uker.
Men fortsatt vil bilfabrikkene også ha enclutchløsningen, fordi den oppleves som mer sporty, i spesielle biler. Devotek fungerer som utviklings- og prototypavdeling for den internasjonale bildelgiganten LuK.
Komfort
KA har vokst dramatisk på tjue år og har nå over 2000 ansatte.
Selskapet omsetter for godt over en million pr. hode, og utvikler avanserte løsninger for alle de store bilbyggerne. Nevn et kjent bilmerke, og de er der eller har nylig vært der.
Noe av det som har vokst mest er divisjonen ”seat comfort”, der patenterte løsninger for sete-varme og –ventilasjon nå kjøpes av de fleste storbilfanbrikkene.
Girknott
Det selskapet startet med – automatiserte girløsninger for nyttekjøretøy – er fortsatt en stor og viktig del. En økende divisjon er den som bygger girskift-deler fra girspak-knotten og ned i kassen.
Kongsbergmiljøet viser tydelig at det nytter å være norsk, bare man ansetter gode ingeniører. Og ingeniører er de, praktisk talt hele bunten.